“Write for Rights”: Assessing Empowerment of Finnish Pupils Participating in Amnesty International Letter Writing Marathon
Hyödynmaa, Dimitrinka (2016)
Hyödynmaa, Dimitrinka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605147830
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten Amnesty International -järjestön ihmisoikeuksia koskeva kirjemaraton edistää siihen osallistuvien suomalaisten oppilaiden voimaantumista. “Kirjeitä Vapaudelle” on kampanja, jossa käytetään osallistavia oppimismenetelmiä. Oppilaat saavat tietoa ihmisoikeuksista toimimalla ihmisoikeusloukkauksia kokevien puolesta. He voivat valita, kirjoittavatko kirjeitä viranomaisille vai solidaarisuusviestejä ihmisoikeusloukkausten uhreille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu sosiaalipedagogiseen voimaantumisen käsitteeseen. Ihmisoikeuskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan vertailevan tutkimuksen avulla esitetään näiden alojen välinen yhteys, ja ydinkäsitteenä molemmissa on voimaantuminen. Teoreettisessa osassa tarkastellaan myös voimaantumisen mittaus- ja arviointitapoja sekä määritellään sen indikaattoreita ja tuloksia.
Empiirisessä osassa analysoitava aineisto on saatu kahdesta Amnesty Internationalin Suomen osaston tekemästä palautetutkimuksesta. Toinen tutkimus oli suunnattu oppilaille, ja toinen oli opettajille kampanjan jälkeen lähetetty sähköinen kysely. Aineiston analysoinnissa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tuloksista kävi ilmi oppilaiden voimaantumisprosessi: ihmisoikeuksiin tutustuminen ja empatian tunteet ihmisoikeusloukkauksia kokevia kohtaan laukaisevat toiveen toimia. Ihmisoikeuksien opettaminen osallistavilla menetelmillä osoittautui työkaluksi, jolla voidaan aktivoida nuorten voimaantumista. Sosionomit voivat hyötyä tästä tutkimuksesta, kun on tarpeen arvioida samankaltaisten asiakasryhmien voimaantumista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu sosiaalipedagogiseen voimaantumisen käsitteeseen. Ihmisoikeuskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan vertailevan tutkimuksen avulla esitetään näiden alojen välinen yhteys, ja ydinkäsitteenä molemmissa on voimaantuminen. Teoreettisessa osassa tarkastellaan myös voimaantumisen mittaus- ja arviointitapoja sekä määritellään sen indikaattoreita ja tuloksia.
Empiirisessä osassa analysoitava aineisto on saatu kahdesta Amnesty Internationalin Suomen osaston tekemästä palautetutkimuksesta. Toinen tutkimus oli suunnattu oppilaille, ja toinen oli opettajille kampanjan jälkeen lähetetty sähköinen kysely. Aineiston analysoinnissa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tuloksista kävi ilmi oppilaiden voimaantumisprosessi: ihmisoikeuksiin tutustuminen ja empatian tunteet ihmisoikeusloukkauksia kokevia kohtaan laukaisevat toiveen toimia. Ihmisoikeuksien opettaminen osallistavilla menetelmillä osoittautui työkaluksi, jolla voidaan aktivoida nuorten voimaantumista. Sosionomit voivat hyötyä tästä tutkimuksesta, kun on tarpeen arvioida samankaltaisten asiakasryhmien voimaantumista.