Strategian vaihdos liiketoiminnan elvyttämisen keinona : Nordic Morning Oyj
Parolova, Ekaterina (2015)
Parolova, Ekaterina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178186
Tiivistelmä
Digitaalisen teknologian kehitys on vaikuttanut perinteiseen kirjapainoalaan. Vuoden 2008 taantuma pakotti yritykset hakemaan säästöjä ja painokustannukset olivat yksi näistä säästökohteista, minkä takia painotuotteiden kysyntä on laskenut huomattavasti. Työssä pyrittiin tutkimaan graafisen alan murrosta viestintäkonsernia Nordic Morning Oyj käyttäen esimerkkinä. Opinnäytetyö tavoitteena oli selvittää, miten graafisen alan taloustilanteen haasteet ovat vaikuttaneet konserniin, minkälaisia keinoja konsernijohto on löytänyt selviytyäkseen tilanteesta ja miten taloudelliset indikaattorit reagoivat muutoksiin.
Vuonna 2008 konserni on vaihtanut strategiansa. Strategia on liiketoiminnan edellytys, koska toisaalta se antaa suuntaa organisaation pitkäaikaiselle menestykselle ja toisaalta se toimii päivittäisen johtamisen työkaluna. Nordic Morning Oyj:n uusi strategia käsittää aseman vahvistamista viestintäalalla, palvelujen monipuolisuuden kehittämistä sekä digitaalisen viestinnän etusijalle asettamista.
Tutkimus on etupäässä tilinpäätösanalyysimuotoinen. Tilinpäätös on varsinainen ja pääasiallinen tietojen lähde yrityksen taloudellisesta tilasta ja tuloksesta. Tilinpäätösanalyysin prosessi aloitettiin perustietojen muokkauksella eli oikaisulla. Oikaistu tilinpäätös tutkittiin erilaisilla teknikoilla, kuten prosenttilukumuotoisella tilinpäätösanalyysillä, trendianalyysillä ja tunnuslukuanalyysillä. Tunnuslukujen avulla arvioitiin yrityksen kannattavuutta, vakavaraisuutta ja maksuvalmiutta.
Tutkimusanalyysin tuloksista ilmeni, että konsernin liiketoiminta muuntautuu asteittain pääomavaltaisesta ei-pääomavaltaiseen liiketoimintaan. Nordic Morning Oyj:n liiketoiminta ei ollut kovinkaan kannattavaa koko tarkastelujaksona. Mutta konsernin rahan riittävyys (maksuvalmius) oli kohtuullisen hyvällä tasolla. Vakavaraisuuden tunnuslukujen arvot ovat parantuneet vuoden 2013 hyvään tasoon asti.
Tutkimustuloksien perusteella todettiin, että strategian vaihdos on tehokas liiketoiminnan uudistamisen keino, jota Nordic Morning Oyj:n johto on hyödyntänyt perusteellisesti. Näin ollen voidaan ennustaa konsernin taloudellisen aseman vahvistumista myös jatkossa.
Vuonna 2008 konserni on vaihtanut strategiansa. Strategia on liiketoiminnan edellytys, koska toisaalta se antaa suuntaa organisaation pitkäaikaiselle menestykselle ja toisaalta se toimii päivittäisen johtamisen työkaluna. Nordic Morning Oyj:n uusi strategia käsittää aseman vahvistamista viestintäalalla, palvelujen monipuolisuuden kehittämistä sekä digitaalisen viestinnän etusijalle asettamista.
Tutkimus on etupäässä tilinpäätösanalyysimuotoinen. Tilinpäätös on varsinainen ja pääasiallinen tietojen lähde yrityksen taloudellisesta tilasta ja tuloksesta. Tilinpäätösanalyysin prosessi aloitettiin perustietojen muokkauksella eli oikaisulla. Oikaistu tilinpäätös tutkittiin erilaisilla teknikoilla, kuten prosenttilukumuotoisella tilinpäätösanalyysillä, trendianalyysillä ja tunnuslukuanalyysillä. Tunnuslukujen avulla arvioitiin yrityksen kannattavuutta, vakavaraisuutta ja maksuvalmiutta.
Tutkimusanalyysin tuloksista ilmeni, että konsernin liiketoiminta muuntautuu asteittain pääomavaltaisesta ei-pääomavaltaiseen liiketoimintaan. Nordic Morning Oyj:n liiketoiminta ei ollut kovinkaan kannattavaa koko tarkastelujaksona. Mutta konsernin rahan riittävyys (maksuvalmius) oli kohtuullisen hyvällä tasolla. Vakavaraisuuden tunnuslukujen arvot ovat parantuneet vuoden 2013 hyvään tasoon asti.
Tutkimustuloksien perusteella todettiin, että strategian vaihdos on tehokas liiketoiminnan uudistamisen keino, jota Nordic Morning Oyj:n johto on hyödyntänyt perusteellisesti. Näin ollen voidaan ennustaa konsernin taloudellisen aseman vahvistumista myös jatkossa.