Pelit kirjastossa : Yleisten kirjastojen pelitapahtumien kartoitus
Rekilä, Leea (2016)
Rekilä, Leea
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178241
Tiivistelmä
Pelaamisen valtavirtaistuttua siitä on tullut puheenaihe myös kirjastoissa, vaikka pelit ovat olleet osana kirjastojen toimintaa jo vuosikymmeniä. Vaikka pelit yhdistetäänkin nykyään ensisijaisesti digitaalisiin peleihin, myös esimerkiksi lautapeleillä on vankka harrastajakuntansa. Kirjastot tarjoavat pelejä lainattaviksi, mutta niitä hyödynnetään myös muun muassa tapahtumien järjestämisessä. Useat kirjastot ovatkin järjestäneet peleihin liittyviä tapahtumia esimerkiksi Kansallisen pelipäivän yhteydessä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli pohtia kirjaston roolia mediakasvattajana, pelejä kirjastoaineistona sekä tapahtumia kirjastonäkökulmasta. Kirjaston tehtävä mediakasvattajana voidaan johtaa sen perinteisistä tehtävistä, joihin kuuluu muun muassa lukutaidon edistäminen. Tässä työssä mediakasvatusta käsitellään pelikasvatukseen ja pelilukutaitoon painottuen.
Työn tietoperustassa keskitytään pääasiassa digitaalisiin peleihin, mutta esillä ovat myös muut pelit ja pelaaminen. Koska kirjastomaailmassa saatetaan suhtautua peleihin edelleen epäilevästi, olen pyrkinyt myös perustelemaan pelien asemaa kirjastoaineistona. Lisäksi työn tietoperustassa pohditaan muun muassa kysymystä tyypillisestä pelaajasta ja pelien tekijänoikeuksista.
Työni empiiristä osuutta varten kirjastoille lähetettiin sähköpostikysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa, minkälaisia peleihin ja pelaamiseen liittyviä tapahtumia kirjastoissa on järjestetty. Vastausten perusteella on koottu vinkkilista, joka on opinnäytetyöni liitteenä. Vinkkilistasta kirjastot voivat halutessaan poimia ideoita esimerkiksi omien pelitapahtumien järjestämiseen.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on toiminut Kirjastot.fi.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli pohtia kirjaston roolia mediakasvattajana, pelejä kirjastoaineistona sekä tapahtumia kirjastonäkökulmasta. Kirjaston tehtävä mediakasvattajana voidaan johtaa sen perinteisistä tehtävistä, joihin kuuluu muun muassa lukutaidon edistäminen. Tässä työssä mediakasvatusta käsitellään pelikasvatukseen ja pelilukutaitoon painottuen.
Työn tietoperustassa keskitytään pääasiassa digitaalisiin peleihin, mutta esillä ovat myös muut pelit ja pelaaminen. Koska kirjastomaailmassa saatetaan suhtautua peleihin edelleen epäilevästi, olen pyrkinyt myös perustelemaan pelien asemaa kirjastoaineistona. Lisäksi työn tietoperustassa pohditaan muun muassa kysymystä tyypillisestä pelaajasta ja pelien tekijänoikeuksista.
Työni empiiristä osuutta varten kirjastoille lähetettiin sähköpostikysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa, minkälaisia peleihin ja pelaamiseen liittyviä tapahtumia kirjastoissa on järjestetty. Vastausten perusteella on koottu vinkkilista, joka on opinnäytetyöni liitteenä. Vinkkilistasta kirjastot voivat halutessaan poimia ideoita esimerkiksi omien pelitapahtumien järjestämiseen.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana on toiminut Kirjastot.fi.