Asiakastyytyväisyysselvitys Kemin kaupunginkirjaston aineistolaatikkopalvelusta
Tapio, Iida-Maria (2016)
Tapio, Iida-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178257
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni Kemin kaupunginkirjaston aineistolaatikkopalvelun käyttäjien asia-kastyytyväisyyttä. Palvelu luotiin joulukuussa 2014 käytöstä poistuneen kirjastoauton tilalle pitämään yllä kaupunginkirjaston ja Kemin koulujen ja päiväkotien yhteistyötä. Aineistolaatikkopalvelussa kirjasto tekee asiakkaan pyynnön mukaisesti valmiita kirjapaketteja, jotka lainataan kirjastolla kirjaston henkilökunnan toimesta valmiiksi koulun tai päiväkodin yhteisökortille ja annetaan Kemin keskusvaraston kuljetettavaksi. Selvityksen tarkoituksena ei ollut etsimällä etsiä palvelusta vikoja, vaan tarkastella ollaanko palvelua kehittämässä oikeaan suuntaan ja selvittää, mitä käyttäjät palvelulta haluavat. Kirjasto loi myös Kirjakassi-palvelun, jossa aineistoa kerätään henkilöille, jotka eivät muutoin kykene käyttämään kirjaston palveluja iän, vamman tai sairauden vuoksi. Vähäisen asiakasmäärän vuoksi en kuitenkaan tarkastellut palvelua läheisemmin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kemin kaupunginkirjasto. Halusin selvittää aineistolaatikkopalvelun käyttäjien asiakastyytyväisyyttä, sillä näin palvelun alkuvaiheessa siitä on varmasti hyötyä Kemin kaupunginkirjastolle heidän kehittäessä palvelua edelleen ja selvitys auttaa heitä varmistamaan palvelun toimivuus ja hyödyllisyys myös tulevina vuosina.
Tietoperustassa perehdyn hakeutuviin kirjastopalveluihin Suomessa, kirjastojen ja koulujen yhteistyöhön sekä esittelen Kemin kuntana ja Kemin kaupunginkirjaston hakeutuvien kirjastopalvelujen historiaa ja nykypäivää. Käytän opinnäytetyössäni tilastollista menetelmää. Asiakastyytyväisyysselvityksen suoritin webkyselynä, johon lähetin linkin sähköpostitse Kemin koulujen ja päiväkotien henkilökunnalle joulukuussa 2015.
Selvityksestä selvisi, että palvelun käyttäjät ovat pääsääntöisesti olleet tyytyväisiä palveluun. Eniten tyytymättömyyttä aiheuttivat aineiston laina-ajat, jotka koettiin liian lyhyiksi. Kävi myös ilmi, että kirjastoautoa edelleen kaivataan. Kirjastoautossa oli helppo tutustua uuteen kirjallisuuteen eikä sen käyttö juuri vaatinut opettajilta tai ohjaajilta omaa aktiivisuutta. Aineistolaatikkopalvelun käyttö vaatii käyttäjiltään enemmän vaivannäköä.
Kyselystä saatujen vastausten perusteella palveluun voidaan tehdä pieniä, mutta tärkeitä muutoksia, esimerkiksi laina-aikojen suhteen. Myös käyttäjien informointiin tulevista kuljetuksista ja noudoista toivottiin muutosta. Kovin radikaalisti palvelua ei tarvitse eikä kannata muuttaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kemin kaupunginkirjasto. Halusin selvittää aineistolaatikkopalvelun käyttäjien asiakastyytyväisyyttä, sillä näin palvelun alkuvaiheessa siitä on varmasti hyötyä Kemin kaupunginkirjastolle heidän kehittäessä palvelua edelleen ja selvitys auttaa heitä varmistamaan palvelun toimivuus ja hyödyllisyys myös tulevina vuosina.
Tietoperustassa perehdyn hakeutuviin kirjastopalveluihin Suomessa, kirjastojen ja koulujen yhteistyöhön sekä esittelen Kemin kuntana ja Kemin kaupunginkirjaston hakeutuvien kirjastopalvelujen historiaa ja nykypäivää. Käytän opinnäytetyössäni tilastollista menetelmää. Asiakastyytyväisyysselvityksen suoritin webkyselynä, johon lähetin linkin sähköpostitse Kemin koulujen ja päiväkotien henkilökunnalle joulukuussa 2015.
Selvityksestä selvisi, että palvelun käyttäjät ovat pääsääntöisesti olleet tyytyväisiä palveluun. Eniten tyytymättömyyttä aiheuttivat aineiston laina-ajat, jotka koettiin liian lyhyiksi. Kävi myös ilmi, että kirjastoautoa edelleen kaivataan. Kirjastoautossa oli helppo tutustua uuteen kirjallisuuteen eikä sen käyttö juuri vaatinut opettajilta tai ohjaajilta omaa aktiivisuutta. Aineistolaatikkopalvelun käyttö vaatii käyttäjiltään enemmän vaivannäköä.
Kyselystä saatujen vastausten perusteella palveluun voidaan tehdä pieniä, mutta tärkeitä muutoksia, esimerkiksi laina-aikojen suhteen. Myös käyttäjien informointiin tulevista kuljetuksista ja noudoista toivottiin muutosta. Kovin radikaalisti palvelua ei tarvitse eikä kannata muuttaa.