Sporting goods market in China:an analysis about its current situation, existing problems and future development
Peng, Lian (2016)
Peng, Lian
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188367
Tiivistelmä
Kiinan hallitus on korostanut urheiluaktiviteettien merkitystä viime vuosina, mikä on edesauttanut urheiluvälinemarkkinoiden nopeaa kehitystä ja minkä vuoksi niitä pidetään nousevana markkina-alueena. Yhä useammat monikansalliset urheiluvä-
linekauppiaat ovat tulleet Kiinan markkinoille, mikä on yleisesti kehittänyt urheiluvälinemarkkinoita, mutta samalla on myös uhka paikallisille yrityksille. Täten Kiinan urheiluvälineiden jälleenmyyjien on omaksuttava viimeisimmät johtamiskonseptit
kehittyäkseen ja muokatakseen itsensä selviytymään näillä kilpailuilla markkinoilla.
Tämän lopputyön päätavoitteena on analysoida nykyistä tilannetta Kiinan urheiluvälinemarkkinoilla, löytää ratkaisuja olemassa oleviin ongelmiin ja antaa ehdotuksia markkinoiden tulevaan kehitykseen.
Koska urheiluvälinekauppa on yksi vähittäiskauppamarkkinoiden haara, teoreettinen osuus esittelee vähittäiskauppamarkkinat, sisältäen niiden määritelmän ja historian kansainvälisestä ja kiinalaisesta näkökulmasta. Tämän jälkeen määritellään
urheiluvälinemarkkinat ja tiettyjä urheiluvälinemarkkinoiden käsitteitä. Lopuksi esitellään urheiluvälinemarkkinoihin liittyvät avaintekijät sisältäen tuotemerkin, tuotannon, logistiikan, myynnin, kuluttajakäyttäytymisen, ja toiminnan tehokkuuden.
Empiirisessä tutkimuksessa on käytetty sekä haastatteluja että kyselylomakkeita. Caseyrityksenä käytetään Decathlonia, josta pyritään löytämään sen etuja eri näkökulmista. Lisäksi kysytään kuluttajien mielipiteitä Kiinan urheiluvälinemarkkinoista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykyinen tilanne Kiinan urheiluvälinemarkkinoilla on lupaava, mutta hyvin kilpailullinen, sekä täynnä mahdollisuuksia ja haasteita. Paikalliset kiinalaiset tuotemerkit ovat vielä monin tavoin kaukana ulkomaisista tuotemerkeistä, haasteina ovat esimerkiksi tuotemerkin edistäminen, paikannus, logistiikka, markkinoinnin työkalut ja johtamismallit. Ehdotuksia näihin näkökulmiin tullaan esittämään johtopäätöksissä.
linekauppiaat ovat tulleet Kiinan markkinoille, mikä on yleisesti kehittänyt urheiluvälinemarkkinoita, mutta samalla on myös uhka paikallisille yrityksille. Täten Kiinan urheiluvälineiden jälleenmyyjien on omaksuttava viimeisimmät johtamiskonseptit
kehittyäkseen ja muokatakseen itsensä selviytymään näillä kilpailuilla markkinoilla.
Tämän lopputyön päätavoitteena on analysoida nykyistä tilannetta Kiinan urheiluvälinemarkkinoilla, löytää ratkaisuja olemassa oleviin ongelmiin ja antaa ehdotuksia markkinoiden tulevaan kehitykseen.
Koska urheiluvälinekauppa on yksi vähittäiskauppamarkkinoiden haara, teoreettinen osuus esittelee vähittäiskauppamarkkinat, sisältäen niiden määritelmän ja historian kansainvälisestä ja kiinalaisesta näkökulmasta. Tämän jälkeen määritellään
urheiluvälinemarkkinat ja tiettyjä urheiluvälinemarkkinoiden käsitteitä. Lopuksi esitellään urheiluvälinemarkkinoihin liittyvät avaintekijät sisältäen tuotemerkin, tuotannon, logistiikan, myynnin, kuluttajakäyttäytymisen, ja toiminnan tehokkuuden.
Empiirisessä tutkimuksessa on käytetty sekä haastatteluja että kyselylomakkeita. Caseyrityksenä käytetään Decathlonia, josta pyritään löytämään sen etuja eri näkökulmista. Lisäksi kysytään kuluttajien mielipiteitä Kiinan urheiluvälinemarkkinoista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykyinen tilanne Kiinan urheiluvälinemarkkinoilla on lupaava, mutta hyvin kilpailullinen, sekä täynnä mahdollisuuksia ja haasteita. Paikalliset kiinalaiset tuotemerkit ovat vielä monin tavoin kaukana ulkomaisista tuotemerkeistä, haasteina ovat esimerkiksi tuotemerkin edistäminen, paikannus, logistiikka, markkinoinnin työkalut ja johtamismallit. Ehdotuksia näihin näkökulmiin tullaan esittämään johtopäätöksissä.