Tilan suunnittelu ja rakennus oppimisvideoiden tuottamista varten
Vekkilä, Tommi (2016)
Vekkilä, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178311
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin hyvän oppimisvideon tuottamisprosessia, miten sellainen tehdään ja mikä ovat sen vaikutukset opetuksessa. Tavoitteena oli myös rakentaa tila, jossa oppimisvideoita pääsee toteuttamaan käytännössä. Työssä toteutettiin Metropolialle tehty projekti, jonka tavoitteena oli tuottaa tällainen tila.
Opettaminen ja pedagogia ovat vuorovaikutusta oppilaiden kanssa. Vuorovaikutuskeinoja on hyvä päivittää ajan hengessä vuorovaikutuksen edistämiseksi. Videon lisääntyessä internetissä siitä on tullut osa jokapäiväistä kommunikaatiota. Tämän takia videotallenteet ovat varteenotettava vaihtoehto yhdeksi pedagogiseksi keinoksi. Sen välityksellä kommunikoidaan jo paljon.
Metropolian Eduvideolab-projektissa haluttiin rakentaa ympäristö, joka tarjoaa työkalut laadukkaiden oppimisvideoiden ja luentotallenteiden toteuttamista varten. Tilassa piti olla nykyaikaiset välineet videoiden tekemiseen ja julkaisuun, ja sen piti olla tarpeeksi helppokäyttöinen asiakkaan käytettäväksi tai tarjolla piti olla riittävästi koulutusta.
Projekti oli monivaiheinen ja tapahtumarikas. Jokainen työvaihe toi mukanaan uusia haasteita, ja näitä vaiheita dokumentoitiin tarkasti. Selväksi tuli muun muassa käyttäjätestauksen tarpeellisuus. Suunniteltessa tuotetta asiakkaille, ei pidä luottaa sokeasti omaan visioonsa, vaan tulee muistaa, kuka tuotetta loppujen lopuksi käyttää.
Projektista saatiin hyviä tuloksia ja vastaanotto oli innostunut. Tämänkaltaiselle ympäristölle oli selkeästi kysyntää, ja moni henkilö innostuikin videoiden tuottamisesta kokeiltuaan laboratoriota. Eduvideolab ei kuitenkaan ole koskaan valmis, vaan se elää käyttäjien tarpeiden mukana ja tuotetta on tarkoitus kehittää aina uusien ideoiden syntyessä.
Opettaminen ja pedagogia ovat vuorovaikutusta oppilaiden kanssa. Vuorovaikutuskeinoja on hyvä päivittää ajan hengessä vuorovaikutuksen edistämiseksi. Videon lisääntyessä internetissä siitä on tullut osa jokapäiväistä kommunikaatiota. Tämän takia videotallenteet ovat varteenotettava vaihtoehto yhdeksi pedagogiseksi keinoksi. Sen välityksellä kommunikoidaan jo paljon.
Metropolian Eduvideolab-projektissa haluttiin rakentaa ympäristö, joka tarjoaa työkalut laadukkaiden oppimisvideoiden ja luentotallenteiden toteuttamista varten. Tilassa piti olla nykyaikaiset välineet videoiden tekemiseen ja julkaisuun, ja sen piti olla tarpeeksi helppokäyttöinen asiakkaan käytettäväksi tai tarjolla piti olla riittävästi koulutusta.
Projekti oli monivaiheinen ja tapahtumarikas. Jokainen työvaihe toi mukanaan uusia haasteita, ja näitä vaiheita dokumentoitiin tarkasti. Selväksi tuli muun muassa käyttäjätestauksen tarpeellisuus. Suunniteltessa tuotetta asiakkaille, ei pidä luottaa sokeasti omaan visioonsa, vaan tulee muistaa, kuka tuotetta loppujen lopuksi käyttää.
Projektista saatiin hyviä tuloksia ja vastaanotto oli innostunut. Tämänkaltaiselle ympäristölle oli selkeästi kysyntää, ja moni henkilö innostuikin videoiden tuottamisesta kokeiltuaan laboratoriota. Eduvideolab ei kuitenkaan ole koskaan valmis, vaan se elää käyttäjien tarpeiden mukana ja tuotetta on tarkoitus kehittää aina uusien ideoiden syntyessä.