Silkin-pajan toiminta 13–18-vuotiaan nuoren apuna syrjäytymisen ehkäisyssä
Kirjavainen, Harri (2008)
Kirjavainen, Harri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811123937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811123937
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni työnimenä on Silkin-pajan toiminta 13–18-vuotiaan nuoren apuna syrjäytymisen ehkäisyssä.
Vastausta hain kysymykseen ”kuinka Silkin-paja auttaa 13–18-vuotiasta nuorta syrjäytymisen ehkäisemiseksi”.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys oli syrjäytymisen, sosiaalipedagogiikan ja Erik H. Eriksonin elämänkaariteorian teorioissa. Aineiston keräsin strukturoidulla kyselylomakkeella. Postitin lomakkeen ja vastauskirjeen otokseen valituille halukkaille vastaajille. Kyselyyn vastasi kahdeksan henkilöä. Saadut vastaukset lajittelin havaintomatriisiin ja jatkossa analysoin ne kvalitatiivisesti.
Tulosten mukaan vanhempien riittävä tuki ja vaikuttaminen nuoren opiskeluun Silkin-pajassa toteutuvat joidenkin nuorien kanssa, kuitenkin eriäviä mielipiteitä vastauksista ilmeni. Vanhempien mahdollisuus osallistua opetuksen seuraamiseen toteutuu. Tuloksista ilmeni vanhempien kertoneen, että nuorten
opinnot onnistuvat paremmin Silkin-pajassa kuin peruskouluryhmässä ja -yhteisössä. Henkilökohtaisen opetuksen toteutumista ja oppilasmäärää pidettiin soveltuvana nuorille. Silkin-pajan toimintaa pidettiin nuoren oppimista tukevana ja taitoja kartuttavana. Tuloksista ilmeni myös, että Silkin-paja edesauttaa päättötodistuksen saamisen jälkeen opintojen jatkumista toisen asteen opinnoissa. Silkin-pajan toimintaa
pidettiin syrjäytymistä ehkäisevänä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Silkin-pajan pienennetyn erityisopetusryhmän fyysinen sijainti ja toimintamalli on nuoren elämän eri osa-alueiden taitoja kehittävää ja syrjäytymistä ehkäisevää. Eri ammattikuntia sisältävän moniammatillisen yhteistyön, vanhempien osallisuuden ja henkilökohtaisesta opetuksen järjestämisestä koskevan suunnitelman avulla luodaan nuorelle hyvät mahdollisuudet suorittaa perusopinnot loppuun sekä hakeutua jatko-opintoihin. Vuorovaikutuksen ja dialogisuuden kautta
saatava informaatio moniammatilliselle työyhteisölle nuoren opinnoista on tärkeää suunniteltaessa nuoren arkea ja tulevaisuutta. Jatkotutkimusehdotuksekseni opinnäytetyöstäni nousi vanhempien osallisuuteen kannustaminen nuoren koulunkäynnin tukemisessa.
Vastausta hain kysymykseen ”kuinka Silkin-paja auttaa 13–18-vuotiasta nuorta syrjäytymisen ehkäisemiseksi”.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys oli syrjäytymisen, sosiaalipedagogiikan ja Erik H. Eriksonin elämänkaariteorian teorioissa. Aineiston keräsin strukturoidulla kyselylomakkeella. Postitin lomakkeen ja vastauskirjeen otokseen valituille halukkaille vastaajille. Kyselyyn vastasi kahdeksan henkilöä. Saadut vastaukset lajittelin havaintomatriisiin ja jatkossa analysoin ne kvalitatiivisesti.
Tulosten mukaan vanhempien riittävä tuki ja vaikuttaminen nuoren opiskeluun Silkin-pajassa toteutuvat joidenkin nuorien kanssa, kuitenkin eriäviä mielipiteitä vastauksista ilmeni. Vanhempien mahdollisuus osallistua opetuksen seuraamiseen toteutuu. Tuloksista ilmeni vanhempien kertoneen, että nuorten
opinnot onnistuvat paremmin Silkin-pajassa kuin peruskouluryhmässä ja -yhteisössä. Henkilökohtaisen opetuksen toteutumista ja oppilasmäärää pidettiin soveltuvana nuorille. Silkin-pajan toimintaa pidettiin nuoren oppimista tukevana ja taitoja kartuttavana. Tuloksista ilmeni myös, että Silkin-paja edesauttaa päättötodistuksen saamisen jälkeen opintojen jatkumista toisen asteen opinnoissa. Silkin-pajan toimintaa
pidettiin syrjäytymistä ehkäisevänä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Silkin-pajan pienennetyn erityisopetusryhmän fyysinen sijainti ja toimintamalli on nuoren elämän eri osa-alueiden taitoja kehittävää ja syrjäytymistä ehkäisevää. Eri ammattikuntia sisältävän moniammatillisen yhteistyön, vanhempien osallisuuden ja henkilökohtaisesta opetuksen järjestämisestä koskevan suunnitelman avulla luodaan nuorelle hyvät mahdollisuudet suorittaa perusopinnot loppuun sekä hakeutua jatko-opintoihin. Vuorovaikutuksen ja dialogisuuden kautta
saatava informaatio moniammatilliselle työyhteisölle nuoren opinnoista on tärkeää suunniteltaessa nuoren arkea ja tulevaisuutta. Jatkotutkimusehdotuksekseni opinnäytetyöstäni nousi vanhempien osallisuuteen kannustaminen nuoren koulunkäynnin tukemisessa.