Parametrisen suunnittelun hyödyntäminen erikoisajoneuvojen suunnittelussa
Kainulainen, Jaakko (2016)
Kainulainen, Jaakko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605188509
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin J5L-Production Oy:n toimeksiannosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää parametrisesti konfiguroitava 3D-malli yrityksen valmistamasta erikoisajoneuvon varustelukomponentista. Työn kohteeksi rajattiin vetolaatikoston 3D-mallin kehittäminen. Sen lisäksi työn aihealueeseen valittiin laatikostojen materiaalivaihtoehtojen analysointi ja kehittäminen. Työn tarve syntyi lukuisten laatikostoihin tehtävien pienten muutosten vuoksi. Muutoksia aiheuttavat asiakkaiden toiveet ja käytettävät ajoneuvon alustavaihtoehdot.
Työ aloitettiin tutustumalla olemassa olevan vetolaatikoston 3D-malliin ja sen valmistukseen. Työn aikana kehitetyistä malleista ensimmäinen perustui Bottom-Up-mallinnustekniikkaan. Tällä tavalla 3D-mallista ei saatu sellaista, joka olisi ollut käyttökelpoinen. Työtä jatkettiin mallintamalla tuote uudestaan Top-Down-mallinnustekniikalla, jolloin pystyttiin Solidworks-suunnitteluohjelman parametrisuutta hyödyntämään paremmin.
Työn tuloksena kehitettiin parametriset mallit kahdelle hieman erilaiselle vetolaatikoston mallille. Malliin luodun Design Table-laskentataulukon avulla tuotteen geometrian muutoksia pystytään hallitsemaan nopeasti. Kehitettyjen mallien käyttöönoton myötä voidaan vetolaatikostojen suunnitteluun käytettyä aikaa lyhentää ja samalla vaikuttaa hieman lopullisen tuotteen eli kokonaisen ajoneuvon valmistusaikaan.
Työ aloitettiin tutustumalla olemassa olevan vetolaatikoston 3D-malliin ja sen valmistukseen. Työn aikana kehitetyistä malleista ensimmäinen perustui Bottom-Up-mallinnustekniikkaan. Tällä tavalla 3D-mallista ei saatu sellaista, joka olisi ollut käyttökelpoinen. Työtä jatkettiin mallintamalla tuote uudestaan Top-Down-mallinnustekniikalla, jolloin pystyttiin Solidworks-suunnitteluohjelman parametrisuutta hyödyntämään paremmin.
Työn tuloksena kehitettiin parametriset mallit kahdelle hieman erilaiselle vetolaatikoston mallille. Malliin luodun Design Table-laskentataulukon avulla tuotteen geometrian muutoksia pystytään hallitsemaan nopeasti. Kehitettyjen mallien käyttöönoton myötä voidaan vetolaatikostojen suunnitteluun käytettyä aikaa lyhentää ja samalla vaikuttaa hieman lopullisen tuotteen eli kokonaisen ajoneuvon valmistusaikaan.