Esimies eettisen päätöksenteon tukijana hoitotyössä : toiminnallisena osuutena Learning Café
Järkkälä, Laura; Maluka, Amina (2016)
Järkkälä, Laura
Maluka, Amina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198743
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Turun kaupungin hyvinvointitoimialan vanhusten asumispalveluyksiköiden esimiesten valmiuksia tukea hoitohenkilökuntaa eettisessä päätöksenteossa. Tavoitteena oli vastata tarpeeseen kehittää esimiestaitoja eettisessä osaamisessa sekä alaisten tukemisessa. Menetelmänä käytettiin alkuvaiheessa kirjallisuuskatsausta, joka vastasi tutkimuskysymyksiin ja toimi perustana työn toiminnalliselle osuudelle. Tämän jälkeen Learning Café, työn toiminnallinen osuus, toteutettiin Turun kaupungin hyvinvointitoimialan kanssa yhteistyössä esimiesfoorumitapahtumassa. Learning Caféssa esimiehet osallistuivat pienryhmäkeskusteluihin, joissa he käsittelivät annettuja potilastapauksia omista näkökulmistaan. Kirjallisuuskatsauksessa osoitetaan, että eettiset ongelmat liittyvät hoitotyön arkisiin ja jokapäiväisiin toimintoihin. Potilastapaukset jaettiin tämän sekä RAI-järjestelmästä saadun datan mukaisesti rajoittamiseen, kaatumisriskiin, lääkehoitoon, hygieniaan ja ruokailuun. Tuloksia arvioitiin pienryhmien kirjallisten tuotosten sekä vapaaehtoisen palautelomakkeen avulla.
Esimiehet osallistuivat Learning Cafén pienryhmäkeskusteluihin aktiivisesti ja kokivat ilmapiirin keskusteluun rohkaisevaksi. Moni kuitenkin koki, että aihe oli jo varsin tuttu ja hoitohenkilökunta olisi ollut sopivampi kohderyhmä Learning Café -tapahtumalle. Moni ei myöskään kokenut oppineensa tapahtumasta mitään uutta, tai aikonut viedä oppimaansa tietoa käytäntöön. Eräs ei nähnyt eettistä ongelmaa kaikissa potilastapauksissa ja yhdessä palautteessa tuotiin esille, että esimiehen rooli ei liity potilastapauksien pohdintaan. Pienryhmäkeskusteluista ei myöskään noussut kirjallisuuden tarjoamien keinojen lisäksi uusia keinoja alaisten tukemiseen eettisessä päätöksenteossa. Potilastapauksia käsiteltiin myös paljon hoitotyön näkökulmasta verrattuna esimiehen näkökulmaan.
Kirjallisuuskatsauksessa korostetaan esimiehen roolia toimia esimerkkinä työympäristössä ja esimiehen tuen tärkeyttä eettisessä päätöksenteossa. Tämän vuoksi onkin merkittävää, jos esimies ei näe roolinsa tärkeyttä, eikä tunnista eettisiä ristiriitatilanteita. Onko esimiehen tällöin mahdollista tarjota riittävää tukea alaisilleen? Hyvä eettinen osaaminen ei ole pelkästään lähtöisin hoitajasta itsestään, vaan myös organisaation arvoista. Esimiehen tehtävänä on välittää nämä arvot hoitohenkilökunnalle ja tämä vaatii ymmärrystä sekä etiikasta että hoitohenkilökunnan arjesta.
Esimiehet osallistuivat Learning Cafén pienryhmäkeskusteluihin aktiivisesti ja kokivat ilmapiirin keskusteluun rohkaisevaksi. Moni kuitenkin koki, että aihe oli jo varsin tuttu ja hoitohenkilökunta olisi ollut sopivampi kohderyhmä Learning Café -tapahtumalle. Moni ei myöskään kokenut oppineensa tapahtumasta mitään uutta, tai aikonut viedä oppimaansa tietoa käytäntöön. Eräs ei nähnyt eettistä ongelmaa kaikissa potilastapauksissa ja yhdessä palautteessa tuotiin esille, että esimiehen rooli ei liity potilastapauksien pohdintaan. Pienryhmäkeskusteluista ei myöskään noussut kirjallisuuden tarjoamien keinojen lisäksi uusia keinoja alaisten tukemiseen eettisessä päätöksenteossa. Potilastapauksia käsiteltiin myös paljon hoitotyön näkökulmasta verrattuna esimiehen näkökulmaan.
Kirjallisuuskatsauksessa korostetaan esimiehen roolia toimia esimerkkinä työympäristössä ja esimiehen tuen tärkeyttä eettisessä päätöksenteossa. Tämän vuoksi onkin merkittävää, jos esimies ei näe roolinsa tärkeyttä, eikä tunnista eettisiä ristiriitatilanteita. Onko esimiehen tällöin mahdollista tarjota riittävää tukea alaisilleen? Hyvä eettinen osaaminen ei ole pelkästään lähtöisin hoitajasta itsestään, vaan myös organisaation arvoista. Esimiehen tehtävänä on välittää nämä arvot hoitohenkilökunnalle ja tämä vaatii ymmärrystä sekä etiikasta että hoitohenkilökunnan arjesta.