DIGITAL STRATEGY FOR ABB OY, PROTECTION AND CONNECTION
Laukas, Marko (2016)
Laukas, Marko
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208803
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten ABB Protection and Connection voi tehostaa digitaalisen markkinoinnin keinot maksimoidakseen asiakkaan sitoutumista ja todellista 2-suuntaista viestintää. Tavoitteena oli selvittää, miten nämä markkinoinnin keinot tehdään tällä hetkellä ja miten sen suurimmat kilpailijat pienjännite markkinoilla tekevät oman digitaalisen markkinointinsa. Sosiaalinen media ja sen vaikutus markkinointiin on yhä vahvempi, joka voidaan helposti nähdä kun katsotaan muutosta internetin osalta jossa Internet on merkittävä jakelukanava ja jossa asiakkaalla on enemmän ja enemmän valtaa valittaessa jakelijaa. Ensinnäkin, Sosiaalinen Media on viestintää yhdistettynä kommunikointiin ja että yritys tarvitsee oikeat kanavat toteuttaakseen viestintäänsä. Teoreettinen viitekehys tarjoaa laajemmin näkemyksiä sosiaalisen median sitouttamiseen ja merkitykseen tarjoamalla markkinointityökaluja. Empiirinen tutkimus syväluotaa digitaalisen strategian merkitystä sen eri kanavien ja työkalujen kautta. Globaalisti menestyneimpien digitaalisen median vaikuttajia Disney ja Gilletteä on käytetty vertailussa, joka antaa suuntausta keinoista ja tekniikasta jolla saavutetaan haluttu sitoutuminen asiakkaaseen missä luontainen päivittäinen kommunikointi luo sitoutumista ja oppimisprosessin jossa molemmat saavat lisäarvoa. Tutkimus toi esiin sen, että ABB Oy Protection and Connection:lla ei ole aloitussivua eikä sosiaalisen median kanavia ole hyödynnetty. Ainoastaan Google+, Youtube-kanava ja Twitter ovat käytössä. Linkitykset joilla lisäisi hakukone näkyvyyttä niin ikään puuttuvat, kuten myös blogit jotka luovat keskustelua ovat sijoitettu samaan paikkaan jolloin ne eivät palvele tarkoitustaan lisäten seuraajia ja tykkäyksiä julkaisuihin. Kilpailijoista Schneider Electric ja Siemens ovat hyödyntäneet nämä tehokkaasti luomalla sisältöä joka on hakukone ystävällistä. Design ja sisältö merkitsevät sosiaalisen median aikakaudella todella paljon (Käyttäjäystävällisyys ja käyttökokemus).