Kuukkeli : Google Driven monet mahdollisuudet musiikkioppilaitoksessa
Nurmi, Arto (2016)
Nurmi, Arto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605198635
Tiivistelmä
Kehitin Kuukkelin Turun Konservatorion pop/jazz –linjan tarpeisiin keväällä 2015 ja se otettiin käyttöön syksyllä 2015. Se on oppilaitoksemme käyttämiä Google-palveluita tehokkaasti käyttävä tietokanta, joka on jaettu kokonaisuudessaan linjamme opettajille ja hallinnolle. Opiskelijoille on jaettu ainoastaan sellaiset kansiot, jotka liittyvät heidän opintoihinsa.
Kuukkeli tarjoaa erinomaisen työkalun opetuksen suunnitteluun, oppiaineiden integrointiin sekä arviointiin. Se antaa välineen instrumenttiopettajalle oppilaan bändityöskentelyn seuraamiseen ja oppimateriaalin jakamiseen. Se on näköalapaikka hallinnolle oppilaitoksen toimintaan ja antaa opiskelijoille selkeämmän kokonaiskuvan tavoitteista sekä välineen oman oppimisen omistajuuteen.
Työssäni on kolme osaa, joista tärkein Kuukkeli, on tarkoitettu ainoastaan Turun Konservatorion sisäiseen käyttöön. Esittelen Kuukkelia ja kokemuksia sen käytöstä blogissa www.kuukkeliblogi.wordpress.com mm. kuvaruutukaappausvideoita käyttäen. Tässä työni toisessa osassa kerron innovaatioista, joita olen kuluvan lukukauden aikana omassa työssäni käyttänyt instrumenttiopetuksessa, bändiopetuksessa sekä afroamerikkalaisen musiikin historian kurssilla. Toivon, että blogista kehittyisi foorumi, jossa opettajat voisivat yhdessä kehittää työtään ja Kuukkelia. Kolmas osa on tämä PDF-versio, joka on tehty tämän opinnäytetyön raportointia ja arkistointia varten.
Lukuvuoden aikana eri käyttäjäryhmille tekemäni kyselyt vahvistavat sitä jo työssäni saamaani kokemusta, että Kuukkeli on otettu hyvin vastaan ja niin opiskelijat, opettajat kuin hallinto ovat tyytyväisiä sen käyttöön. Sen ylläpitoa kannattaa siis jatkaa ja toimintaa laajentaa vielä esimerkiksi teoria-aineiden pariin.
Kuukkeli tarjoaa erinomaisen työkalun opetuksen suunnitteluun, oppiaineiden integrointiin sekä arviointiin. Se antaa välineen instrumenttiopettajalle oppilaan bändityöskentelyn seuraamiseen ja oppimateriaalin jakamiseen. Se on näköalapaikka hallinnolle oppilaitoksen toimintaan ja antaa opiskelijoille selkeämmän kokonaiskuvan tavoitteista sekä välineen oman oppimisen omistajuuteen.
Työssäni on kolme osaa, joista tärkein Kuukkeli, on tarkoitettu ainoastaan Turun Konservatorion sisäiseen käyttöön. Esittelen Kuukkelia ja kokemuksia sen käytöstä blogissa www.kuukkeliblogi.wordpress.com mm. kuvaruutukaappausvideoita käyttäen. Tässä työni toisessa osassa kerron innovaatioista, joita olen kuluvan lukukauden aikana omassa työssäni käyttänyt instrumenttiopetuksessa, bändiopetuksessa sekä afroamerikkalaisen musiikin historian kurssilla. Toivon, että blogista kehittyisi foorumi, jossa opettajat voisivat yhdessä kehittää työtään ja Kuukkelia. Kolmas osa on tämä PDF-versio, joka on tehty tämän opinnäytetyön raportointia ja arkistointia varten.
Lukuvuoden aikana eri käyttäjäryhmille tekemäni kyselyt vahvistavat sitä jo työssäni saamaani kokemusta, että Kuukkeli on otettu hyvin vastaan ja niin opiskelijat, opettajat kuin hallinto ovat tyytyväisiä sen käyttöön. Sen ylläpitoa kannattaa siis jatkaa ja toimintaa laajentaa vielä esimerkiksi teoria-aineiden pariin.