Rautateiden suunnittelustandardit Euroopassa, ja niiden vaikutus valtioiden väliseen liikenteeseen
Vainikainen, Iiro (2016)
Vainikainen, Iiro
Yrkeshögskolan Novia
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208795
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään erilaisia rautateiden rakennusstandardeja Euroopassa, ja niiden vaikutusta kansainväliseen liikenteeseen.
Työn tavoitteena on esitellä erilaisia nykyisin käytössä olevia, usein toisistaan radikaalistikin eroavia rautatiestandardeja, sekä rajanylittävään liikenteeseen jo kehitettyjä tai vasta kehitteillä olevia järjestelmiä. Opinnäytetyössä keskitytään rakenteellisiin eroavaisuuksiin, kuten raideleveyteen, sähköistysjärjestelmiin, ulottumiin ja junien kulunvalvontaan, sekä liiketoiminnallisiin esteisiin ja eroavaisuuksiin.
Opinnäytetyö on toteutettu keräämällä tietoa Euroopan unionin direktiiveistä ja asetuksista, kansallisista suunnitteluohjeista sekä raidevälinevalmistajien markkinointimateriaalista ja alan erikoislehdistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka rautatiet valtaosassa Euroopan maita on rakennettu palvelemaan oman valtion sisäistä liikennettä, on yhteensovittaminen edennyt pääosin hyvin. Liiketoiminnallisten esteiden purkaminen on edistynyt paremmin kuin rakenteellisten eroavaisuuksien korjaaminen, tosin useat kehitetyt järjestelmät kuitenkin auttavat ja helpottavat kansainvälistä liikennettä jo nyt.
Työn tavoitteena on esitellä erilaisia nykyisin käytössä olevia, usein toisistaan radikaalistikin eroavia rautatiestandardeja, sekä rajanylittävään liikenteeseen jo kehitettyjä tai vasta kehitteillä olevia järjestelmiä. Opinnäytetyössä keskitytään rakenteellisiin eroavaisuuksiin, kuten raideleveyteen, sähköistysjärjestelmiin, ulottumiin ja junien kulunvalvontaan, sekä liiketoiminnallisiin esteisiin ja eroavaisuuksiin.
Opinnäytetyö on toteutettu keräämällä tietoa Euroopan unionin direktiiveistä ja asetuksista, kansallisista suunnitteluohjeista sekä raidevälinevalmistajien markkinointimateriaalista ja alan erikoislehdistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka rautatiet valtaosassa Euroopan maita on rakennettu palvelemaan oman valtion sisäistä liikennettä, on yhteensovittaminen edennyt pääosin hyvin. Liiketoiminnallisten esteiden purkaminen on edistynyt paremmin kuin rakenteellisten eroavaisuuksien korjaaminen, tosin useat kehitetyt järjestelmät kuitenkin auttavat ja helpottavat kansainvälistä liikennettä jo nyt.