Näytä suppeat kuvailutiedot

Rautateiden suunnittelustandardit Euroopassa, ja niiden vaikutus valtioiden väliseen liikenteeseen

Vainikainen, Iiro (2016)

dc.contributor.authorVainikainen, Iiro-
dc.date.accessioned2016-05-20T10:13:21Z
dc.date.available2016-05-20T10:13:21Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201605208795-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/110720
dc.description.abstractTässä opinnäytetyössä käsitellään erilaisia rautateiden rakennusstandardeja Euroopassa, ja niiden vaikutusta kansainväliseen liikenteeseen. Työn tavoitteena on esitellä erilaisia nykyisin käytössä olevia, usein toisistaan radikaalistikin eroavia rautatiestandardeja, sekä rajanylittävään liikenteeseen jo kehitettyjä tai vasta kehitteillä olevia järjestelmiä. Opinnäytetyössä keskitytään rakenteellisiin eroavaisuuksiin, kuten raideleveyteen, sähköistysjärjestelmiin, ulottumiin ja junien kulunvalvontaan, sekä liiketoiminnallisiin esteisiin ja eroavaisuuksiin. Opinnäytetyö on toteutettu keräämällä tietoa Euroopan unionin direktiiveistä ja asetuksista, kansallisista suunnitteluohjeista sekä raidevälinevalmistajien markkinointimateriaalista ja alan erikoislehdistä. Tutkimuksessa kävi ilmi, että vaikka rautatiet valtaosassa Euroopan maita on rakennettu palvelemaan oman valtion sisäistä liikennettä, on yhteensovittaminen edennyt pääosin hyvin. Liiketoiminnallisten esteiden purkaminen on edistynyt paremmin kuin rakenteellisten eroavaisuuksien korjaaminen, tosin useat kehitetyt järjestelmät kuitenkin auttavat ja helpottavat kansainvälistä liikennettä jo nyt.fi
dc.description.abstractI detta examensarbete behandlar man olika planeringsstandarder i Europa och deras påverkan i internationell trafik. Examensarbete lyfter fram olikheterna i europeiska järnvägssystem och vissa lösningar som har utvecklats för att förenkla gränsövergångstrafik. Olikheterna kan kategoriseras som antingen skillnader i teknisk infrastruktur eller skillnader och begränsningar i vem som får bedriva järnvägstrafik i ett land. Till skillnader i teknisk infrastruktur hör till exempel spårvidder, elektrifieringar, lastprofiler och övervakningssystem. Till skillnader i rätt att bedriva järnvägstrafik hör till exempel olika lagar som bestämmer vem och hur olika företag får köra tåg i järnvägsnätet. Som källmaterial i detta examensarbete användes Europeiska unionens direktiv och förordningar och olika nationella regelverk samt kommersiellt material från leverantörer och branschtidningar. Från undersökningen kan man se att de europeiska ländernas bannät närmar sig varandra. Skillnader i rätt att bedriva järnvägstrafik har förenhetligats bättre än skillnader i teknisk infrastruktur, även om flera olika apparater är redan i bruk som gör trafik mellan länder och olika system enklare.sv
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis presents the different kinds of design rules that have been adopted across the European Union and their adjacent neighbouring countries. The thesis also explores the current and planned devices and practices designed to allow and ease interoperability within European countries in order to create a common railway area in Europe. The central themes of this thesis are of structural and operational differences. In structural differences include railway gauge, electrification, loading gauge and automatic train protection, whereas operational differences handle different laws and restrictions that decide which companies get to drive trains on the network. The information in this thesis is mainly based on national railway planning rules, European Union framework directives as well as marketing brochures of different equipment suppliers and magazines based on the subject. As a result of this thesis it can be seen, that the creation of common railway area in Europe is progressing well. The unification of operational differences has been progressing better than structural differences, even though there are already several devices that have been developed are already making interoperability in Europe between different railway systems easier.en
dc.language.isofin-
dc.publisherYrkeshögskolan Novia-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleRautateiden suunnittelustandardit Euroopassa, ja niiden vaikutus valtioiden väliseen liikenteeseenfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2202-
dc.organizationYrkeshögskolan Novia-
dc.contributor.organizationYrkeshögskolan Novia-
dc.subject.keywordrautatiet-
dc.subject.keywordsuunnittelustandardit-
dc.subject.keywordkansainvälinen liikenne-
dc.subject.specialization--
dc.subject.degreeprogramfi=Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka|sv=Byggnads- och samhällsteknik|en=Civil and Construction Engineering|-
dc.subject.disciplineByggnadsteknik, Raseborg-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot