The Internationalisation Process of Ostrobothnian SMEs through an Export Network
Brokvist, Jenny (2016)
Brokvist, Jenny
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605229100
Tiivistelmä
Syftet med denna avhandling är att diskutera internationaliserings processen genom export nätverk. Genom denna avhandling studerar vi vilka resurser företag i ett export nätverk använder under hela internationaliserings processen. Avhandlingen gjordes som en del av ett internationaliserings projekt i samband med Team Finland. Projektet var att utforska den Indonesiska marknaden och möjligheter för små och medelstora företag från Österbotten att exportera produkter eller service till Indonesien. Den teoretiska delen av avhandlingen består av en beskrivning av internationaliserings processen, vilket inkluderar orsaker, internationaliserings modeller, och utmaningar inom internationaliseringen. Den viktigaste modellen i undersökning en var export nätverk sedd genom resurser. Kvalitativa intervjuer gjordes för att få fram material till forskningen i den empiriska delen av export nätverk. Sekundär data forskning gjordes av den Indonesiska marknaden. Den empiriska forskningen resulterade i tre möjliga marknader i Indonesien. Dessa var utbildning, infrastruktur och förnybar energi. Resurser som används i internationaliserings processen är finansiella, organisatoriska, lednings och relations resurser. Den främsta anledningen till internationalisering var önskad ökning av försäljning och lågkonjukturen i Finland, vilket hör till de finansiella resurerna. Det viktigaste resurserna som användes under export nätverket var financiella och stats-resurser, attityden av ledningen, relationen till export agenten, produkt och pris anpassning, marknadsföringen och säljs kanaler. De största utmaningarna inom export nätverk och internationalisering är språket, att export agenten inte klarar av jobbet, för lite tid för agenten att lära känna produkterna, och lågkonjuktur. This research was made to discuss the process of internationalization through an export network model, as not much research has been done in the subject. Through this research the aim was to find out what kind of resources companies use in an export network internationalization model. Together with the research of the internationalization process there is a market research of possibilities in the Indonesian market for SMEs from Ostrobothnia. This research was made as a part of an internationalization project in cooperation with Team Finland. The theoretical study of the research is a study of the internationalization process, which includes reasons, models of internationalization, and challenges in internationalization. The most important model of internationalization in this research is the export network through a resource based view. The research was made through qualitative interviews to get material for the empirical study of an export networks. A secondary data research was made for the market research of Indonesia. As a result from the empirical research three possible markets in Indonesia were found. These are education, infrastructure, and renewable energy. The resources used in an export network internationalization model were categorized into four groups, physical, organizational, managerial and relational resources. The main result from the internationalization process reasons was a hoped increase in sales and avoiding the recession in Finland, both belonging to the physical resources. The main resources used during the internationalization process were financial and governmental resources, attitude of management and relation to the export agent, product and price adaption, marketing, and distribution channels. The main challenges of internationalization were the language, fear that the export agent could not do the work, too little time for the agent to get to know the products, as well as the current recession.