Matkailijan valmismatkatietämys ja motiivit kohdevalintaan
Kasper, Marjut (2016)
Kasper, Marjut
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239196
Tiivistelmä
Omatoimimatkailun suosio kasvaa jatkuvasti valmismatkojen rinnalla. Siksi on tärkeää tuoda esille valmismatkan kuluttajasuoja omatoimimatkailuun verrattuna. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää matkailijoiden tie-tämystä valmismatkoista ja sen tuomasta kuluttajasuojasta. Tarkoitus on myös selvittää, kuinka hyvin matkailijat tuntevat valmismatkakäsitettä ja sen merkitystä, onko vastaajan iällä merkitystä tietoon valmismatkoista sekä mitkä asiat vaikuttavat matkakohteen valintaan.
Tämän selvityksen empiirinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä (n=307), joka kohdistui matkanjärjestäjä Matkavekan asiakkaisiin. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn teoreettinen taustoitus koostuu valmismatkalainsäädännöstä ja siihen liittyvistä ohjeistuksista sekä eri matkustusmotivaatioihin ja matkailijatyyppeihin liittyvistä teoreettisesta kirjallisuudesta.
Tutkimukset johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastaajien iällä ei ollut merkittävää vaikutusta vastauksiin. Kaikissa ikäryhmissä valmismatkakäsite ja sen tuoma kuluttajasuoja ymmärrettiin oikein pääosin. Valmismatkalain tulkintaan liittyvät käsitteet, kuten vakuudet, yleiset valmismatkaehdot sekä ymmärrys siitä, milloin matkasopimus asiakkaan ja matkanjärjestäjän välillä, tuottivat eniten hankaluuksia kaikissa ikäryhmissä. Kaiken ikäiset vastaajat etsivät pääsääntöisesti uusia matkakohteita, mutta suositusten merkitys nousi myös voimakkaasti esille. Vastausten perusteella pystyttiin kuvaamaan oma asiakasprofiili: 31 – 49-vuotias naishenkilö Etelä-Suomesta, joka etsii uusia matkakohteita ja seuraa myös toisten matkailijoiden suositteluja. Hänen päätöksentekoon vaikuttavat emotionaaliset, kulttuuriset sekä tilannekohtaiset tekijät. Hän ymmärtää valmismatkalain periaatteet, mutta käytännön tasolla yleisten valmismatkaehtojen tarjoama suoja on vielä jonkin verran epäselvä.
Tämän selvityksen empiirinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä (n=307), joka kohdistui matkanjärjestäjä Matkavekan asiakkaisiin. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn teoreettinen taustoitus koostuu valmismatkalainsäädännöstä ja siihen liittyvistä ohjeistuksista sekä eri matkustusmotivaatioihin ja matkailijatyyppeihin liittyvistä teoreettisesta kirjallisuudesta.
Tutkimukset johtopäätöksenä voidaan todeta, että vastaajien iällä ei ollut merkittävää vaikutusta vastauksiin. Kaikissa ikäryhmissä valmismatkakäsite ja sen tuoma kuluttajasuoja ymmärrettiin oikein pääosin. Valmismatkalain tulkintaan liittyvät käsitteet, kuten vakuudet, yleiset valmismatkaehdot sekä ymmärrys siitä, milloin matkasopimus asiakkaan ja matkanjärjestäjän välillä, tuottivat eniten hankaluuksia kaikissa ikäryhmissä. Kaiken ikäiset vastaajat etsivät pääsääntöisesti uusia matkakohteita, mutta suositusten merkitys nousi myös voimakkaasti esille. Vastausten perusteella pystyttiin kuvaamaan oma asiakasprofiili: 31 – 49-vuotias naishenkilö Etelä-Suomesta, joka etsii uusia matkakohteita ja seuraa myös toisten matkailijoiden suositteluja. Hänen päätöksentekoon vaikuttavat emotionaaliset, kulttuuriset sekä tilannekohtaiset tekijät. Hän ymmärtää valmismatkalain periaatteet, mutta käytännön tasolla yleisten valmismatkaehtojen tarjoama suoja on vielä jonkin verran epäselvä.