Henkilöstön osaamisen kehittäminen
Kolehmainen, Eemeli (2016)
Kolehmainen, Eemeli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239331
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pohdin osaamisen kehittämistä Pankki X:ssä. Osaamisen kehittäminen on nykyisin yksi suurimmista kilpailukeinoista yritysten välillä. Varsinkin pankkialalla, jossa myydään aineettomia tuotteita, henkilökunnan ja organisaation osaaminen korostuu.
Työn päällimäisenä tavoitteena on ymmärtää osaamisen kehittämiseen vaikuttavat tekijät ja sen teoria. Halusin kyselyllä tutkia Pankki X:n työntekijöiden mielipiteitä pankin käyttämistä osaamisen kehittämisen välineistä. Lisäksi minua kiinnosti, kuinka he kokevat välineet omassa oppimisessaan ja kehittämisessään.
Käytin teorian pohjana alan kirjallisuutta, joka käsittelee pankki- ja finanssitoimintaa, oppimista, osaamista, sekä itse osaamisen kehittämistä. Näiden lisäksi käytin Pankki X:n intranetistä saatua hyödyllistä sisäistä materiaalia. Teorian pohjalta keskityin käsittelemään oppimista, osaamista ja osaamisen kehittämistä. Tämän jälkeen kerron Pankki X:n osaamisen kehittämisen menetelmistä ja kyselyn tulosten avulla tekemiäni huomioita.
Tutkimustulosten pohjalta selviää kyselyyn vastanneiden keskeisimmät mielipiteet ja vastaukset, jotka ovat olennainen osa tutkimustani. Tutkimustuloksia olen analysoinut tarkastelemalla frekvenssejä, tunnus- ja hajontalukuja.
Johtopäätöksissä olen koonnut kehitysehdotuksia Pankki X:lle teorian, nykymenetelmien, kyselyn tulosten ja omien päätelmieni pohjalta. Tavoitteenani on, että johtopäätöksistäni olisi hyötyä pankin osaamisen kehittämisessä ja ne antaisivat suuntaa siitä, mitä henkilökunta haluaa ja pitää tärkeänä.
Työn päällimäisenä tavoitteena on ymmärtää osaamisen kehittämiseen vaikuttavat tekijät ja sen teoria. Halusin kyselyllä tutkia Pankki X:n työntekijöiden mielipiteitä pankin käyttämistä osaamisen kehittämisen välineistä. Lisäksi minua kiinnosti, kuinka he kokevat välineet omassa oppimisessaan ja kehittämisessään.
Käytin teorian pohjana alan kirjallisuutta, joka käsittelee pankki- ja finanssitoimintaa, oppimista, osaamista, sekä itse osaamisen kehittämistä. Näiden lisäksi käytin Pankki X:n intranetistä saatua hyödyllistä sisäistä materiaalia. Teorian pohjalta keskityin käsittelemään oppimista, osaamista ja osaamisen kehittämistä. Tämän jälkeen kerron Pankki X:n osaamisen kehittämisen menetelmistä ja kyselyn tulosten avulla tekemiäni huomioita.
Tutkimustulosten pohjalta selviää kyselyyn vastanneiden keskeisimmät mielipiteet ja vastaukset, jotka ovat olennainen osa tutkimustani. Tutkimustuloksia olen analysoinut tarkastelemalla frekvenssejä, tunnus- ja hajontalukuja.
Johtopäätöksissä olen koonnut kehitysehdotuksia Pankki X:lle teorian, nykymenetelmien, kyselyn tulosten ja omien päätelmieni pohjalta. Tavoitteenani on, että johtopäätöksistäni olisi hyötyä pankin osaamisen kehittämisessä ja ne antaisivat suuntaa siitä, mitä henkilökunta haluaa ja pitää tärkeänä.