Brändi sisällöntuottajana : Sisältömarkkinoinnilla menestykseen
Helminen, Samuli (2016)
Helminen, Samuli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605239339
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on antaa lukijalle tietoa sisältömarkkinoinnin tärkeydestä osana yritysten sekä brändien digitaalisen markkinoinnin strategiaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin digitaalista markkinointia sekä sosiaalisen median kanavia. Lisäksi kerrottiin sisältömarkkinoinnin perusperiaatteet ja miten niitä voidaan hyödyntää osana yrityksen digitaalisen markkinoinnin strategiaa. Lisäksi viitekehyksessä on tietoa brändeistä ja mitkä ovat hyvän brändin keskeisiä ominaisuuksia.
Toiminnallisessa osiossa tutkittiin Kariniemen sosiaalisen median ratkaisuja kyselylomakkeen avulla, joka suunnattiin Kariniemen Facebook sivun faneille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Kyselylomakkeeseen vastasi 355 ihmistä, joista 78 prosenttia oli naisia. 38 prosenttia vastaajista oli 46-59 vuotiaita. Lomakkeen avulla saatiin tärkeää tietoa fanien mieltymyksistä sosiaalisessa mediassa. Tietojen avulla pystytään kehittämään Kariniemen sosiaalisen median markkinointia entistä paremmaksi.
Tutkimuksen perusteella tehtiin kolme selvää johtopäätöstä: sosiaalisen median aktiivisimpia faneja ovat keski-ikäiset naiset, reseptivinkit ovat erittäin tärkeä osa Kariniemen sosiaalisen median strategiaa ja Kariniemen fanit pitävät sen sosiaalista mediaa hyödyllisenä
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esiteltiin digitaalista markkinointia sekä sosiaalisen median kanavia. Lisäksi kerrottiin sisältömarkkinoinnin perusperiaatteet ja miten niitä voidaan hyödyntää osana yrityksen digitaalisen markkinoinnin strategiaa. Lisäksi viitekehyksessä on tietoa brändeistä ja mitkä ovat hyvän brändin keskeisiä ominaisuuksia.
Toiminnallisessa osiossa tutkittiin Kariniemen sosiaalisen median ratkaisuja kyselylomakkeen avulla, joka suunnattiin Kariniemen Facebook sivun faneille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Kyselylomakkeeseen vastasi 355 ihmistä, joista 78 prosenttia oli naisia. 38 prosenttia vastaajista oli 46-59 vuotiaita. Lomakkeen avulla saatiin tärkeää tietoa fanien mieltymyksistä sosiaalisessa mediassa. Tietojen avulla pystytään kehittämään Kariniemen sosiaalisen median markkinointia entistä paremmaksi.
Tutkimuksen perusteella tehtiin kolme selvää johtopäätöstä: sosiaalisen median aktiivisimpia faneja ovat keski-ikäiset naiset, reseptivinkit ovat erittäin tärkeä osa Kariniemen sosiaalisen median strategiaa ja Kariniemen fanit pitävät sen sosiaalista mediaa hyödyllisenä