Opas harjoittelija-akatemian perustamiseen : Case Booster Akatemia
Heikkola, Hanna (2016)
Heikkola, Hanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259810
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona mainostoimisto BSTR Luova Konttori Oy:lle. Työssä tutkittiin harjoittelija-akatemian kolmea eri osapuolta, jotka olivat mukana pilottihankkeessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää BSTR Luova Konttorin, akatemialaisten ja akatemian asiakasyritysten tavoitteet ja tarkoitukset harjoittelija-akatemialle. Saatujen vastausten pohjalta koostettiin opas harjoittelija-akatemian perustamiseen. Teoreettinen viitekehys muodostui seuraavista teemoista: osapuolille suhteesta koituvat hyödyt, yritysten välinen yhteistyö, IDIC-malli, Service Blueprint, oppiva asiakassuhde, rekrytointi ja perehdytys sekä tuotepalvelujärjestelmä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tiedonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä kahdeksaa henkilöä, joihin lukeutuivat Boosterin edustaja, akatemian pilottiryhmäläiset sekä asiakasyritysten edustajat. Tutkimustulosten perusteella akatemian pilottiryhmään oltiin todella tyytyväisiä. Vastauksista kävi ilmi, että akatemiaa perustettaessa on syytä kiinnittää huomiota erityisesti rekrytointiin ja perehdytykseen, työtehtävien jakamiseen sekä siihen, että kaikilla osapuolilla on tiedossa heille kuuluva valta ja vastuu. Saatujen vas-tausten pohjalta koottiin opas harjoittelija-akatemian perustamiseen, jossa on käsiteltynä muun muassa ne aihealueet, joihin on syytä kiinnittää erityisesti huomiota.