Runkoliikenteen kuormapainojen optimointi
Backman, Markus (2016)
Backman, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605249578
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin tilaajan eli Kuusakoski Oy:n kuljetustoimintaa. Kuusakoski Oy on suomalainen teollinen kierrätysalan yritys. Uusien täysperäyhdistelmien painoluokkarajoitusten takia nousi esille tarve tutkia yrityksen tämän hetken kuljetustoimintaa. Samalla tutkittiin yrityksen kuljetusosaston kuljetussuunnittelua ja pyrittiin parantamaan sen toimintaa. Työssä keskityttiin yrityksen runkoliikenteeseen, joka painottuu yrityksen sisäiseen liikenteeseen ja asiakkaiden nouto- ja vientiliikenteeseen täysperäyhdistelmillä.
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa selkeä kuvaus kuljetustoiminnan tämän hetken tilasta. Se muodostettiin saatujen kuljetusraporttien avulla tehtyjen mittausten ja laskelmien perusteella. Kuljetusraportit koskivat alihankkijan ajamia vuoden 2015 kesä-, heinä- ja elokuussa ajettuja kuljetustapahtumia yritykselle.
Työ oli rajattu koskemaan yrityksen suurimman alihankkijan kuljetuskalustoa ja vain kotimaan kuljetuksia. Alihankkijan autoissa oli kaikissa samanlaiset lähtökohdat ja ulkomaille vietävissä kuormissa erilaiset toimintamallit ja maksukäytännöt.
Kuljetusraporteista muodostettujen kuvioiden ja diagrammien ansiosta pystyttiin esittämään arvioita ja tuloksia kuljetusosaston toiminnasta. Raporteista saatiin muodostettua eri painoluokkien eroja kuvaavia kuvioita niin taloudellisesti, ajosuoritteellisesti ja päästöllisesti. Lisäksi saatiin selville reittioptimoinnin kannalta tärkeää tietoa eri ajosuuntien välisistä eroista. Viimeiseksi selvitettiin kuormatuotteiden jakautumista painoluokkien välille. Työn varsinainen tutkimusosa on tarkoitettu vain työn tilaajan käyttöön.
Työ antoi yritykselle arvokasta tietoa runkokuljetusten nykytilasta ja ongelmakohdista. Insinöörityön lopussa on esitelty kehitysideoita, jotka on jaettu yrityksen käyttöön. Kehitysideoiden pohjalta yritys pystyy tehostamaan kuljetusosastonsa toimintaa ja palveluja.
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa selkeä kuvaus kuljetustoiminnan tämän hetken tilasta. Se muodostettiin saatujen kuljetusraporttien avulla tehtyjen mittausten ja laskelmien perusteella. Kuljetusraportit koskivat alihankkijan ajamia vuoden 2015 kesä-, heinä- ja elokuussa ajettuja kuljetustapahtumia yritykselle.
Työ oli rajattu koskemaan yrityksen suurimman alihankkijan kuljetuskalustoa ja vain kotimaan kuljetuksia. Alihankkijan autoissa oli kaikissa samanlaiset lähtökohdat ja ulkomaille vietävissä kuormissa erilaiset toimintamallit ja maksukäytännöt.
Kuljetusraporteista muodostettujen kuvioiden ja diagrammien ansiosta pystyttiin esittämään arvioita ja tuloksia kuljetusosaston toiminnasta. Raporteista saatiin muodostettua eri painoluokkien eroja kuvaavia kuvioita niin taloudellisesti, ajosuoritteellisesti ja päästöllisesti. Lisäksi saatiin selville reittioptimoinnin kannalta tärkeää tietoa eri ajosuuntien välisistä eroista. Viimeiseksi selvitettiin kuormatuotteiden jakautumista painoluokkien välille. Työn varsinainen tutkimusosa on tarkoitettu vain työn tilaajan käyttöön.
Työ antoi yritykselle arvokasta tietoa runkokuljetusten nykytilasta ja ongelmakohdista. Insinöörityön lopussa on esitelty kehitysideoita, jotka on jaettu yrityksen käyttöön. Kehitysideoiden pohjalta yritys pystyy tehostamaan kuljetusosastonsa toimintaa ja palveluja.