Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Common rail -suuttimien kulumisen vaikutus polttoaineenkulutukseen

Neuvonen, Ollimatti (2016)

 
Avaa tiedosto
Neuvonen_Ollimatti.pdf (3.731Mt)
Lataukset: 


Neuvonen, Ollimatti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605259830
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin common rail -suuttimien kulumisen vaikutusta polttoaineenkulutukseen Helsingin Bussiliikenteen Volvon 8700LE -tyyppimerkkisissä linja-autoissa. Yrityksessä oli aikaisemmin havaittu, etteivät moottorin suuttimet kestä autoissa niiden koko elinikää. Työn tavoitteena oli selvittää, onko mahdollista vähentää polttoaineenkulutusta uusimalla suuttimet ennen niiden rikkoutumista sekä milloin uusiminen tulisi tehdä. Lisäksi etsittiin syitä suuttimien kulumiseen. Siksi tässä työssä käsitellään tarkasti common rail -polttoainejärjestelmän toimintaa.

Tutkimuskohteiksi valittiin kolmekymmentäyksi linja-autoa, joista suuttimien kulumisen vaikutusta polttoaineenkulutukseen oli määrä selvittää. Työ aloitettiin uusimalla kahteen paljon ajettuun autoon kaikki ruiskutussuuttimet ja tutkimusta jatkettiin seuraamalla vaihdon vaikutusta polttoaineenkulutukseen. Näiden kahden auton kuluneita suuttimia tutkittiin Atoy Dieselhuollossa sekä Metropolia AMK:n materiaalitekniikan laboratoriossa sekä mitattiin polttoaineenkulutusta autoihin asennetulla tiedonkeruujärjestelmällä. Myös tutkimukseen osallistuneiden muiden autojen suuttimien uusimisien vaikutusta polttoaineenkulutukseen selvitettiin tiedonkeruujärjestelmään tallentuneiden aineistojen avulla.

Työn tuloksena saatiin selville, että suuttimien kuluminen nosti polttoaineenkulutusta noin
2 l / 100 km. Autojen koko elinkaarenaikaista polttoaineenkulutusta olisi tulosten perusteella mahdollista laskea noin yksi prosentti. Tarkkaa kilometrimäärää sille, milloin suutin tai suuttimet autoihin olisi yleisesti syytä vaihtaa, tutkimuksen mukaan ei ole mahdollista määrittää, vaan ajankohdat ovat autokohtaisia. Kuitenkin selväksi tuli se, että autojen moottorit tarvitsevat keskimäärin kahdet vaihtosuuttimet elinaikanaan sekä että vaihdoille voidaan määrittää suuntaa antavat vaihtoajankohdat.

Suuttimien kulumisen syyt saatiin selville tarkasti. Lisäksi havaittiin ensiasennussuuttimien ja myöhemmin vaihdettujen suuttimien kestoikien välillä suuria eroja. Työn tuloksena yritys sai yhden keinon lisää vähentää polttoaineenkulutusta sekä kehitysideoita suuttimien kestoiän parantamiseksi linja-autoissaan. Tämä puolestaan helpottaa yrityksen pyrkimystä vähentää ympäristöpäästöjä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste