Kerosiinilaitoksen kuljettimen kehittäminen : ABB Oy Transformers
Hautala, Janne (2016)
Hautala, Janne
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610128
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ABB Oy Transformers -yksikön kerosiinilaitokselle uusi, nykyisen kuljettimen korvaava kuljetinratkaisu. Lisäksi tehtävänä oli tuottaa riittävät tekniset tiedot kuljetinratkaisun hankintatoimien aloittamiseksi. Nykyisen kuljetinratkaisun ongelmana oli kuljetusvaunujen jääminen kerosiinilaitoksen uuniin kuivausprosessin ajaksi. Tämä aiheutti ongelmia vaunujen
laakereille sekä kuivausprosessin puhtausvaatimuksille.
Tehdasympäristössä erittäin raskaiden kappaleiden siirtäminen ylhäältä katettuihin tiloihin esimerkiksi siltanosturilla, on usein mahdotonta. Erilaiset kuljettimet, kuten ilmatyyny-, pyörä- ja kiskokuljettimet soveltuvat tällaiseen tarkoitukseen erittäin hyvin. Opinnäytetyössä kartoitettiin kuljettimia tuottavat valmistajat, joiden internetsivuillaan antamien tietojen pohjalta saatiin vertailutietoa siitä minkä tyyppinen
kuljetin olisi kaikkein sopivin kerosiinilaitoksen linjalle. Linjan olosuhteet selvitettiin haastattelemalla kerosiinilaitoksen kuljettimen käyttäjiä ja huoltohenkilöstöä
sekä tutkimalla arkistojen dokumentteja. Lisäksi kuljetinratkaisun kannalta tärkeimmät kohteet mitattiin, kuljettimen ja paletin toimintamittojen selvittämiseksi.
Nykytilanteen kartoittamisessa selvisi käytössä olevan kuljetinratkaisun suurin ongelma, joka oli kuljetinvaunujen liikkuvien osien voiteluaineiden nopea kuivuminen ja sen tuomat ongelmat. Yhtä merkittävä ongelma oli kerosiinilaitoksen uuniin vaunujen mukana kulkeutuvat epäpuhtaudet. Vaunujen aiheuttama ongelma saatiin
ratkaistua korvaamalla vaunut paleteilla, eli teräksisillä kuormalavoilla. Kuljetintyypiksi valittiin langattomasti ohjattava, akkukäyttöinen kiskokuljetin, joka tasakantisena
pystyisi ajamaan palettien alta. Perusteina kiskokuljettimen valintaan olivat muiden kuljettimien aiheuttamat laajemmat muutostyöt kerosiinilaitoksen linjalle.
laakereille sekä kuivausprosessin puhtausvaatimuksille.
Tehdasympäristössä erittäin raskaiden kappaleiden siirtäminen ylhäältä katettuihin tiloihin esimerkiksi siltanosturilla, on usein mahdotonta. Erilaiset kuljettimet, kuten ilmatyyny-, pyörä- ja kiskokuljettimet soveltuvat tällaiseen tarkoitukseen erittäin hyvin. Opinnäytetyössä kartoitettiin kuljettimia tuottavat valmistajat, joiden internetsivuillaan antamien tietojen pohjalta saatiin vertailutietoa siitä minkä tyyppinen
kuljetin olisi kaikkein sopivin kerosiinilaitoksen linjalle. Linjan olosuhteet selvitettiin haastattelemalla kerosiinilaitoksen kuljettimen käyttäjiä ja huoltohenkilöstöä
sekä tutkimalla arkistojen dokumentteja. Lisäksi kuljetinratkaisun kannalta tärkeimmät kohteet mitattiin, kuljettimen ja paletin toimintamittojen selvittämiseksi.
Nykytilanteen kartoittamisessa selvisi käytössä olevan kuljetinratkaisun suurin ongelma, joka oli kuljetinvaunujen liikkuvien osien voiteluaineiden nopea kuivuminen ja sen tuomat ongelmat. Yhtä merkittävä ongelma oli kerosiinilaitoksen uuniin vaunujen mukana kulkeutuvat epäpuhtaudet. Vaunujen aiheuttama ongelma saatiin
ratkaistua korvaamalla vaunut paleteilla, eli teräksisillä kuormalavoilla. Kuljetintyypiksi valittiin langattomasti ohjattava, akkukäyttöinen kiskokuljetin, joka tasakantisena
pystyisi ajamaan palettien alta. Perusteina kiskokuljettimen valintaan olivat muiden kuljettimien aiheuttamat laajemmat muutostyöt kerosiinilaitoksen linjalle.