Tehdäänpä yhteistyötä! : Musiikki ja kirjavinkkaus kohtaavat
Kalaja, Titta (2016)
Kalaja, Titta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710248
Tiivistelmä
Kulttuuriala on tienristeyksessä. Rahoitus työhömme ohjautuu yhä enemmän ja enemmän hankkeiden ja projektien kautta. Tämä muuttuva musiikkipedagogien työelämä antaa meille mahdollisuuden etsiä uusia kanavia pedagogiseen työhön. Integratiivisella ajattelulla sekä verkostoitumisen ja yhteistyön kautta saadaan parhaassa tapauksessa aikaan uusia tapoja tehdä ja tuottaa kuntalaisille kulttuuritapahtumia.
Tämän opinnäytetyön aiheena on musiikin ja kirjavinkkauksen yhdistäminen eli yhteistyö musiikkioppilaitoksen ja kirjaston kanssa. Kirjavinkkaus on yksi kirjaston pedagoginen tapa saada asiakkaat kiinnostumaan lukemisesta. Siinä kerrotaan kirjasta tavalla, jonka toivotaan herättävän lukijan mielenkiinto kirjaa kohtaan. Kun tähän yhdistetään musiikki, niin tuloksena on monipuolisempi ja kattavampi pedagoginen lähestymistapa.
Opinnäytetyöhön on kuvattu neljä erilaista musiikin ja kirjallisuuden yhdistävää tapahtumaa. Venäläinen ilta sisältää nimensä mukaisesti soitettua ja laulettua venäläistä musiikkia höystettynä venäläistyylisellä teetarjoilulla. Musikaali-ilta taas tuo esille tarinan musiikin takaa. Lasten lauantain ohjelmana oli lastenkirjan ja lastenlaulujen yhdistäminen musiikin varhaisiän opetuksen keinoin. Seitsemäsluokkalaisille tarjottiin nuortenkirjojen vinkkauksen lisäksi makupaloja klassisen orkesterimusiikin helmistä.
Tarkoitukseni on aivan erityisesti ollut tuottaa kevyen rakenteen tapahtumia eli sellaisia kulttuuritapahtumia, jotka eivät vaadi valtavia etukäteisvalmisteluja tai henkilömäärää. Kehittämistyössäni sain myös selville, että kuntalaisen hyvä kokemus tapahtumasta ei riipu siitä kuka sen tekee ja tuottaa vaan mitä tehdään ja miten se saadaan esille ja näkyväksi.
Toivon, että tämän työn kautta pedagogit voivat inspiroitua verkostoitumiseen ja yhteistyöhön yhä enemmän. Hankkeet ja projektit kulkevat rinta rinnan yhdessä tavoitteellisen ja pitkäjänteisen pedagogiikan kanssa.
Tämän opinnäytetyön aiheena on musiikin ja kirjavinkkauksen yhdistäminen eli yhteistyö musiikkioppilaitoksen ja kirjaston kanssa. Kirjavinkkaus on yksi kirjaston pedagoginen tapa saada asiakkaat kiinnostumaan lukemisesta. Siinä kerrotaan kirjasta tavalla, jonka toivotaan herättävän lukijan mielenkiinto kirjaa kohtaan. Kun tähän yhdistetään musiikki, niin tuloksena on monipuolisempi ja kattavampi pedagoginen lähestymistapa.
Opinnäytetyöhön on kuvattu neljä erilaista musiikin ja kirjallisuuden yhdistävää tapahtumaa. Venäläinen ilta sisältää nimensä mukaisesti soitettua ja laulettua venäläistä musiikkia höystettynä venäläistyylisellä teetarjoilulla. Musikaali-ilta taas tuo esille tarinan musiikin takaa. Lasten lauantain ohjelmana oli lastenkirjan ja lastenlaulujen yhdistäminen musiikin varhaisiän opetuksen keinoin. Seitsemäsluokkalaisille tarjottiin nuortenkirjojen vinkkauksen lisäksi makupaloja klassisen orkesterimusiikin helmistä.
Tarkoitukseni on aivan erityisesti ollut tuottaa kevyen rakenteen tapahtumia eli sellaisia kulttuuritapahtumia, jotka eivät vaadi valtavia etukäteisvalmisteluja tai henkilömäärää. Kehittämistyössäni sain myös selville, että kuntalaisen hyvä kokemus tapahtumasta ei riipu siitä kuka sen tekee ja tuottaa vaan mitä tehdään ja miten se saadaan esille ja näkyväksi.
Toivon, että tämän työn kautta pedagogit voivat inspiroitua verkostoitumiseen ja yhteistyöhön yhä enemmän. Hankkeet ja projektit kulkevat rinta rinnan yhdessä tavoitteellisen ja pitkäjänteisen pedagogiikan kanssa.