Huumori eläinpuistojen blogimarkkinoinnissa : Tapaustutkimus Ranua Zoo
Immonen, Pauliina (2016)
Immonen, Pauliina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii HURMOS- hanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää tunnettujen suomalaisten yritysten huumorin käyttömahdollisuuksia. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Ranua Zoon huumorikäytänteitä. Tutkimus kohde on rajattu Ranua Zoon ylläpitämään yritysblogiin. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kuinka Ranua Zoo hyödyntää huumoria blogimarkkinoinnissaan. Tutkimuksella pyritään löytämään uusia mahdollisuuksia huumorin käyttöön ja sen keinojen kehittämiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kuudesta pääluvusta. Pääluvuissa käsitellään toimialaa yleisesti, elämysmatkailun erityspiirteitä, yritysblogin ylläpitoa, sisältömarkkinointia yritysblogeissa, huumoria osana blogimarkkinointia sekä esitellään case-yritys.
Työn tutkimusosuudessa esitellään tutkimuksessa käytettävät menetelmät. Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmäksi on valittu laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusstrategiaksi valittiin narratiivinen tutkimus. Tutkimusosuudessa esitellään tutkimuksessa saadut tulokset.
Tutkimuksessa käytetään benchmarking menetelmää. Benchmarking kohdeyritykseksi valittiin samalla alalla toimiva yritys. Tutkimus on toteutettu analysoimalla case-yrityksen ja benchmarking-yrityksen blogeihin tuottamaa sisältöä. Analysoitavana aineistona oli videoita ja kuvia. Tutkimuksessa saatiin selville Ranua Zoon käyttävän huumoria yritysblogin markkinoinnissa vähän. Huumorin lisääminen osaksi yrityksen markkinointiviestintää on tehokas keino erottua kilpailijoista.
Ranua Zoo voisi kehittä huumorin käyttöä erityisesti blogissa julkaistavissa kuvissa. Ristiriitojen luominen ja vastakkainasettelu saavat aikaan huumoria, joka viihdyttää lukijoita. Huumorin keinot ovat haastavia. Jokainen ymmärtää huumoria eri tavoin. Huumori osana yrityksen markkinointia on hyvä keino erottua kilpailijoista. Huumoria tulee käyttää suunnitellusti osana yrityksen markkinointia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kuudesta pääluvusta. Pääluvuissa käsitellään toimialaa yleisesti, elämysmatkailun erityspiirteitä, yritysblogin ylläpitoa, sisältömarkkinointia yritysblogeissa, huumoria osana blogimarkkinointia sekä esitellään case-yritys.
Työn tutkimusosuudessa esitellään tutkimuksessa käytettävät menetelmät. Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmäksi on valittu laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusstrategiaksi valittiin narratiivinen tutkimus. Tutkimusosuudessa esitellään tutkimuksessa saadut tulokset.
Tutkimuksessa käytetään benchmarking menetelmää. Benchmarking kohdeyritykseksi valittiin samalla alalla toimiva yritys. Tutkimus on toteutettu analysoimalla case-yrityksen ja benchmarking-yrityksen blogeihin tuottamaa sisältöä. Analysoitavana aineistona oli videoita ja kuvia. Tutkimuksessa saatiin selville Ranua Zoon käyttävän huumoria yritysblogin markkinoinnissa vähän. Huumorin lisääminen osaksi yrityksen markkinointiviestintää on tehokas keino erottua kilpailijoista.
Ranua Zoo voisi kehittä huumorin käyttöä erityisesti blogissa julkaistavissa kuvissa. Ristiriitojen luominen ja vastakkainasettelu saavat aikaan huumoria, joka viihdyttää lukijoita. Huumorin keinot ovat haastavia. Jokainen ymmärtää huumoria eri tavoin. Huumori osana yrityksen markkinointia on hyvä keino erottua kilpailijoista. Huumoria tulee käyttää suunnitellusti osana yrityksen markkinointia.