Ohjaajan nahoissa : Ohjaajuuden tutkiminen ryhmäprosessissa
Pohjonen, Virpi (2016)
Pohjonen, Virpi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010699
Tiivistelmä
Opinnäytetyö perustuu kirjoittajan keväällä 2015 suunnittelemaan ja ohjaamaan nuorten itsekasvuryhmään. Itsekasvuryhmä toteutettiin osana Työvalmennussäätiö Avituksen ylläpitämää Nuorten luova startti-työpajan toimintaa. Ryhmä koostui kahdeksasta 18–24-vuotiaasta nuoresta. Toiminnan tavoitteina oli tukea ja vahvistaa nuorten itsetuntoa ja minäkuvaa, sekä antaa valmiuksia itseilmaisuun.
Työn keskiössä on ryhmänohjaajana olemisen ja toimimisen tutkiminen ja ohjaajan työssä olennaisiksi nousseiden tekijöiden tarkastelu. Kirjoittaja tutkii ja analysoi omaa työskentelyään ohjaajana luovan itsekasvuryhmän sisällä, sekä nostaa aineistosta esiin sellaisia asioita, jotka nousivat ryhmänohjaajan työssä merkittäviksi.
Aineistona ovat ohjaajan kirjaamat havainnot ja muistiinpanot ryhmästä, valokuvat, yhteisten tapaamisten videoinnit sekä ryhmäläisten ja pajaohjaajien palautekyselyt. Aineiston keruussa on käytetty myös muistelutekniikkaa, joka kulkee työssä vahvasti mukana.
Työn rakenne etenee seuraavasti. Johdannon jälkeen kerrotaan työn menetelmistä, jonka jälkeen käsitellään tekijän omaa taustaa ohjaajana. Työn keskiosiossa kuvataan ryhmän toimintaa ja sen sisältöjä, ja työn loppuosassa käydään läpi aineiston pohjalta nousseita tekijöitä, jotka nousivat ryhmänohjauksessa olennaisiksi. Loppusanoissa käydään keskustelua työn kokonaisannista tekijälle itselleen sekä ryhmälleen, ja pohditaan teatteri-ilmaisun ohjaajan ammattia henkilökohtaisella sekä yhteiskunnallisella tasolla.
Olennaisiksi tekijöiksi ryhmänohjaajuudessa nousivat turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri, luottamus, aito kohtaaminen, läsnäolo, huumori, avoimuus, positiivinen huomiointi ja kannustus, kehollinen ilmaisu, kosketus, empatia, tunteet, intuitio, kuunteleminen, aika ja tila.
Työn keskiössä on ryhmänohjaajana olemisen ja toimimisen tutkiminen ja ohjaajan työssä olennaisiksi nousseiden tekijöiden tarkastelu. Kirjoittaja tutkii ja analysoi omaa työskentelyään ohjaajana luovan itsekasvuryhmän sisällä, sekä nostaa aineistosta esiin sellaisia asioita, jotka nousivat ryhmänohjaajan työssä merkittäviksi.
Aineistona ovat ohjaajan kirjaamat havainnot ja muistiinpanot ryhmästä, valokuvat, yhteisten tapaamisten videoinnit sekä ryhmäläisten ja pajaohjaajien palautekyselyt. Aineiston keruussa on käytetty myös muistelutekniikkaa, joka kulkee työssä vahvasti mukana.
Työn rakenne etenee seuraavasti. Johdannon jälkeen kerrotaan työn menetelmistä, jonka jälkeen käsitellään tekijän omaa taustaa ohjaajana. Työn keskiosiossa kuvataan ryhmän toimintaa ja sen sisältöjä, ja työn loppuosassa käydään läpi aineiston pohjalta nousseita tekijöitä, jotka nousivat ryhmänohjauksessa olennaisiksi. Loppusanoissa käydään keskustelua työn kokonaisannista tekijälle itselleen sekä ryhmälleen, ja pohditaan teatteri-ilmaisun ohjaajan ammattia henkilökohtaisella sekä yhteiskunnallisella tasolla.
Olennaisiksi tekijöiksi ryhmänohjaajuudessa nousivat turvallinen ja hyväksyvä ilmapiiri, luottamus, aito kohtaaminen, läsnäolo, huumori, avoimuus, positiivinen huomiointi ja kannustus, kehollinen ilmaisu, kosketus, empatia, tunteet, intuitio, kuunteleminen, aika ja tila.