Tehostettu kuntoutus Malmin lastenkodissa : kuntoutusjakson mallintaminen kehittävän työntutkimuksen keinoin
Niinimäki, Heta (2016)
Niinimäki, Heta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010735
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää malli tehostetun kuntoutusjakson järjestämisestä Malmin lastenkodin käyttöön. Tehostettu kuntoutus on Helsingin kaupungin lastensuojelun vaativan laitoshoidon työmenetelmä, joka otetaan käyttöön, kun perustason hoito ja kasvatus ei riitä vastaamaan lapsen tarpeisiin. Tavoitteena oli löytää oleelliset asiat, jotka tulisi ottaa huomiin suunniteltaessa, toteuttaessa ja arvioitaessa tehostettua kuntoutusjaksoa.
Kehittämistehtävää lähdettiin työstämään Engeströmin kehittävän työntutkimuksen keinoin. Ekspansiivisen oppimisen teorian mukaisesti lähdettiin kartoittamaan nykytilannetta, joka toteutettiin haastattelemalla kolmea eri työryhmää heidän kokemuksistaan tehostettujen kuntoutusjaksojen järjestämisestä. Haastattelumuodoksi valittiin suhteellisen vapaamuotoinen teemahaastattelu, jotta aineisto ei rajautuisi liikaa haastattelijan oletuksista käsin. Kartoituksen pohjalta lähdettiin kehittämään mallia tehostetun kuntoutuksen järjestämiseksi. Tätä varten järjestettiin kehittämispäivä, johon osallistui esimiesten lisäksi psykologi, psykologiharjoittelija ja opinnäytetyön tekijä. Päivän aikana laadittiin alustava malli jaksojen järjestämiseksi. Myöhemmin koko työyhteisöllä oli mahdollisuus kommentoida sitä ja malliin tehtiin tarvittavat korjaukset.
Haastatteluissa kävi ilmi, että ilman huolellista suunnittelua ja riittävän konkreettisten tavoitteiden asettelua jakson toteutus ja arviointi on haasteellista. Suunnittelun lähtökohtana tulee olla lapsen henkilökohtaiset tarpeet, jolloin koko työskentely tähtää juuri kyseisen lapsen auttamiseen. Lapsen työskentelyyn sitoutumisen kannalta on tärkeää ottaa hänet mukaan jo jakson suunnitteluun ja mahdollistaa lapsen osallisuus myös jakson muissa vaiheissa. Työntekijöiden kannalta olisi tärkeää, että kokemuksia tehostetun kuntoutuksen toteuttamisesta olisi mahdollista jakaa muiden kanssa, jolloin myös muiden kokemuksista voitaisiin oppia. Tehostettua kuntoutusta tulisikin jatkossa kehittää kaikkien laitosten yhteisenä työnä
Kehittämistehtävää lähdettiin työstämään Engeströmin kehittävän työntutkimuksen keinoin. Ekspansiivisen oppimisen teorian mukaisesti lähdettiin kartoittamaan nykytilannetta, joka toteutettiin haastattelemalla kolmea eri työryhmää heidän kokemuksistaan tehostettujen kuntoutusjaksojen järjestämisestä. Haastattelumuodoksi valittiin suhteellisen vapaamuotoinen teemahaastattelu, jotta aineisto ei rajautuisi liikaa haastattelijan oletuksista käsin. Kartoituksen pohjalta lähdettiin kehittämään mallia tehostetun kuntoutuksen järjestämiseksi. Tätä varten järjestettiin kehittämispäivä, johon osallistui esimiesten lisäksi psykologi, psykologiharjoittelija ja opinnäytetyön tekijä. Päivän aikana laadittiin alustava malli jaksojen järjestämiseksi. Myöhemmin koko työyhteisöllä oli mahdollisuus kommentoida sitä ja malliin tehtiin tarvittavat korjaukset.
Haastatteluissa kävi ilmi, että ilman huolellista suunnittelua ja riittävän konkreettisten tavoitteiden asettelua jakson toteutus ja arviointi on haasteellista. Suunnittelun lähtökohtana tulee olla lapsen henkilökohtaiset tarpeet, jolloin koko työskentely tähtää juuri kyseisen lapsen auttamiseen. Lapsen työskentelyyn sitoutumisen kannalta on tärkeää ottaa hänet mukaan jo jakson suunnitteluun ja mahdollistaa lapsen osallisuus myös jakson muissa vaiheissa. Työntekijöiden kannalta olisi tärkeää, että kokemuksia tehostetun kuntoutuksen toteuttamisesta olisi mahdollista jakaa muiden kanssa, jolloin myös muiden kokemuksista voitaisiin oppia. Tehostettua kuntoutusta tulisikin jatkossa kehittää kaikkien laitosten yhteisenä työnä