KOHTI TOIMIVAA TIIMIÄ : Toimintatutkimus Rovaniemen Uimaseuran uimaopettajien valmennusosaamisen kehittämisestä
Leinonen, Wiljam (2016)
Leinonen, Wiljam
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rovaniemen Uimaseura ry. Opinnäytetyössä kehitettiin seuran uimaopettajien osaamista tutkivan oppimisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmin. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda seuralle uimaopetustiimi, joka pyrkii jatkuvasti kehittämään itseään ja lisäksi uimakoulutoimintaa. Tarkoituksena oli kehittää uimaopettajien metataitoja, joita he tarvitsevat työssään. Näitä taitoja ovat esimerkiksi sosiaaliset taidot, ryhmätyötaidot, reflektiotaidot, itsensä kehittämistaidot ja tiedonhankintataidot.
Opinnäytetyöhön kuuluivat teoreettinen viitekehys, prosessin raportointi osa ja prosessin luotettavuuden arviointi. Työ oli toimintatutkimus, jossa opinnäytetyön tekijä oli itse tiiviisti seuran toiminnassa mukana. Toimintatutkimukselle ominaisesti lähtötilanne kartoitettiin ensin ja sen jälkeen toimintaa pyrittiin kehittämään.
Teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan oppimisen nykykäsityksestä, valmennusosaamisen nykyhaasteista ja tutkivasta oppimisesta. Opinnäytetyön prosessin raportointiosassa kuvataan, miten työ toteutettiin käytännössä. Luotettavuuden arvioinnissa puretaan kriittisesti opinnäytetyöprosessiin liittyviä puutteita.
Opinnäytetyö tehtiin niin, että se olisi mahdollista toistaa jossain muussa seurassa. Tämä antaa työlle jatkotutkimusmahdollisuuden. Jatkotutkimuskysymyksenä olisi myös otollista tutkia, miten paljon uimaopettajien osaaminen paranisi jatkossa, kun koulutusta jatkettaisiin.
Opinnäytetyöhön kuuluivat teoreettinen viitekehys, prosessin raportointi osa ja prosessin luotettavuuden arviointi. Työ oli toimintatutkimus, jossa opinnäytetyön tekijä oli itse tiiviisti seuran toiminnassa mukana. Toimintatutkimukselle ominaisesti lähtötilanne kartoitettiin ensin ja sen jälkeen toimintaa pyrittiin kehittämään.
Teoreettisessa viitekehyksessä kerrotaan oppimisen nykykäsityksestä, valmennusosaamisen nykyhaasteista ja tutkivasta oppimisesta. Opinnäytetyön prosessin raportointiosassa kuvataan, miten työ toteutettiin käytännössä. Luotettavuuden arvioinnissa puretaan kriittisesti opinnäytetyöprosessiin liittyviä puutteita.
Opinnäytetyö tehtiin niin, että se olisi mahdollista toistaa jossain muussa seurassa. Tämä antaa työlle jatkotutkimusmahdollisuuden. Jatkotutkimuskysymyksenä olisi myös otollista tutkia, miten paljon uimaopettajien osaaminen paranisi jatkossa, kun koulutusta jatkettaisiin.