Innosta tekoihin – sosiaalinen markkinointi : toimenpidesuunnitelman rakentaminen työpajatoiminnan avulla
Hopiavuori, Sirpa (2016)
Hopiavuori, Sirpa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010849
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisena toteutetun opinnäytetyön tilaaja on Ensi- ja turvakotien liitto.
Opinnäytetyön tarkoitus oli valmistaa Intoa Isätyöhön -verkkomateriaalille sosiaalisen markkinoinnin toimenpidesuunnitelma. Tavoite oli kasvattaa kehittyvän markkinoinnin avulla isätyön verkkosivujen käyttäjämäärää ja hyödyttää työntekijöitä näyttöön perustuvan tiedon lisääntymisellä.
Sosiaalisen markkinoinnin toimenpidesuunnitelma laadittiin Miestyön kehittämiskeskuksen tiimissä. Aineistoa markkinointitarpeesta kerättiin laajan, kaikille Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten työntekijöille suunnatun kyselyn yhteydessä. Myös vertaistoimijoita kartoitettiin. Kysely antoi tiedon, että isätyön verkkomateriaalia oltiin valmiit suosittelemaan työ-tovereille (61/64 suosittelisi). Samalla sen eteenpäin markkinoinnin tarve varmistui.
Työpajoissa (yhteinen ja itseohjautuva työskentely) muodostettiin tiimin sisäinen kehittä-misprosessi, jonka tuotoksena toimenpidesuunnitelma valmistui. Kehittämistyötä tuki tutkimuksellisen kehittämisen viitekehys. Työpajoissa käytettiin SWOT-analyysia tunnistamaan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia sekä kääntämään osallistujien markkinointiajattelun ja -osaamisen heikkoudet mahdollisuuksiksi. Prosessin aikana luotiin uusia markkinointikäytäntöjä ja opittiin muilta toimijoilta. Työpajoissa kerätty tieto sijoitettiin toimenpidesuunnitelmaan. Suunnitelmaa rakentaessa osallistujien toiminta aktivoitui ja markkinoinnin suunnitelmallisuus ja monikanavaisuus lisääntyivät.
Uutena tuotteena syntyi uutiskirje, jolla on 750 tilaajaa. Aktivoituneen toiminnan tuloksena verkkosivujen kävijämäärä nousi markkinointia edeltäneestä ajasta 480 %. Tiimi arvioi toimintasuunnitelman erittäin hyödylliseksi työlleen. Kehittämistyön tuloksena tiimin ajattelu ja toiminta markkinoinnin toteutuksessa muuttui tehokkaammaksi ja systemaattisemmaksi. Työyhteisö pystyy hyödyntämään sosiaalisen markkinoinnin toimenpidesuunnitelmaa myös muihin markkinointitarpeisiin tulevaisuudessa.
Toimenpiteiden muuttaminen pysyviksi käytännöiksi vaatii jatkotoimia, kuten markkinoinnin nostaminen tiimin viikkotapaamisten yhdeksi aiheeksi, seurannan systemaattinen kehittäminen ja yhteistyön tiivistäminen kohderyhmien kanssa.
Opinnäytetyön tarkoitus oli valmistaa Intoa Isätyöhön -verkkomateriaalille sosiaalisen markkinoinnin toimenpidesuunnitelma. Tavoite oli kasvattaa kehittyvän markkinoinnin avulla isätyön verkkosivujen käyttäjämäärää ja hyödyttää työntekijöitä näyttöön perustuvan tiedon lisääntymisellä.
Sosiaalisen markkinoinnin toimenpidesuunnitelma laadittiin Miestyön kehittämiskeskuksen tiimissä. Aineistoa markkinointitarpeesta kerättiin laajan, kaikille Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistysten työntekijöille suunnatun kyselyn yhteydessä. Myös vertaistoimijoita kartoitettiin. Kysely antoi tiedon, että isätyön verkkomateriaalia oltiin valmiit suosittelemaan työ-tovereille (61/64 suosittelisi). Samalla sen eteenpäin markkinoinnin tarve varmistui.
Työpajoissa (yhteinen ja itseohjautuva työskentely) muodostettiin tiimin sisäinen kehittä-misprosessi, jonka tuotoksena toimenpidesuunnitelma valmistui. Kehittämistyötä tuki tutkimuksellisen kehittämisen viitekehys. Työpajoissa käytettiin SWOT-analyysia tunnistamaan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia sekä kääntämään osallistujien markkinointiajattelun ja -osaamisen heikkoudet mahdollisuuksiksi. Prosessin aikana luotiin uusia markkinointikäytäntöjä ja opittiin muilta toimijoilta. Työpajoissa kerätty tieto sijoitettiin toimenpidesuunnitelmaan. Suunnitelmaa rakentaessa osallistujien toiminta aktivoitui ja markkinoinnin suunnitelmallisuus ja monikanavaisuus lisääntyivät.
Uutena tuotteena syntyi uutiskirje, jolla on 750 tilaajaa. Aktivoituneen toiminnan tuloksena verkkosivujen kävijämäärä nousi markkinointia edeltäneestä ajasta 480 %. Tiimi arvioi toimintasuunnitelman erittäin hyödylliseksi työlleen. Kehittämistyön tuloksena tiimin ajattelu ja toiminta markkinoinnin toteutuksessa muuttui tehokkaammaksi ja systemaattisemmaksi. Työyhteisö pystyy hyödyntämään sosiaalisen markkinoinnin toimenpidesuunnitelmaa myös muihin markkinointitarpeisiin tulevaisuudessa.
Toimenpiteiden muuttaminen pysyviksi käytännöiksi vaatii jatkotoimia, kuten markkinoinnin nostaminen tiimin viikkotapaamisten yhdeksi aiheeksi, seurannan systemaattinen kehittäminen ja yhteistyön tiivistäminen kohderyhmien kanssa.