Kingdom Keeper -pelin grafiikan toteutus : Assetien luonti konseptista lopulliseen malliin
Lemetti, Kimmo (2016)
Lemetti, Kimmo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010862
Tiivistelmä
Tässä lopputyössä käydään läpi Kingdom Keeper -pelin taidesuuntauksen luominen. Tavoitteena on löytää paras tapa toteuttaa pelin visualinen osuus niin, että sen voi tehdä pieni tiimi. Teknisien ja aika rajoituksien tasapainottelu nousee tärkeäksi pohdintakohteeksi, kun pelin tuotantotiimi on vain kaksi henkilöä. Muita samankaltaisia pelejä tutkimalla määritellään sopivimmat toteutustavat ja rajoitteet taidesuuntauksen luonnille.
Työ painottuu suurimmaksi osaksi konseptointityöhön ja suunnittelutyön tutkimiseen. Suunnitteluosuus tutkitaan alusta loppuun yhden pelissäkäytettävän tornin, luomisprosessin läpi käymisellä. Työn aikana pohditaan, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon ja miten luoda hyvän näköinen kokonaisuus.
Aluksi pohditaan, mitä rajoituksia pieni tuotantotiimi antaa projektille ja tutkitaan mahdollisia toteutusmahdollisuuksia. Samantyylisiä pelejä analysoimalla käydään läpi muutama vaihtoehto, ja lopuksi valitaan sopiva piirrettymäinen taidetyyli.
Tämän jälkeen tehdään konsepti taidetta referenssejä ja moodboardeja avuksi käyttäen. Ensin luodaan yleiskuvia suuntaa antamaan ja sitten tarkempia konsepteja ja kaavakuvia mallinnustyötä avustamaan.
Lopuksi konseptien pohjalta luodaan lopullinen 3D-malli pelissä käytettäväksi. Tämä osuuden aikana tuon esiin hyviä työtapoja ja mahdollisia ongelmia. Kerron myös teksturointi prosessista ja lopullisen mallin pelimoottoriin viemisestä.
Lopputuloksena on pelin prototyypille hyvä perustaidepaketti, josta pelin kehitystä voidaan jatkaa eteenpäin.
Työ painottuu suurimmaksi osaksi konseptointityöhön ja suunnittelutyön tutkimiseen. Suunnitteluosuus tutkitaan alusta loppuun yhden pelissäkäytettävän tornin, luomisprosessin läpi käymisellä. Työn aikana pohditaan, mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon ja miten luoda hyvän näköinen kokonaisuus.
Aluksi pohditaan, mitä rajoituksia pieni tuotantotiimi antaa projektille ja tutkitaan mahdollisia toteutusmahdollisuuksia. Samantyylisiä pelejä analysoimalla käydään läpi muutama vaihtoehto, ja lopuksi valitaan sopiva piirrettymäinen taidetyyli.
Tämän jälkeen tehdään konsepti taidetta referenssejä ja moodboardeja avuksi käyttäen. Ensin luodaan yleiskuvia suuntaa antamaan ja sitten tarkempia konsepteja ja kaavakuvia mallinnustyötä avustamaan.
Lopuksi konseptien pohjalta luodaan lopullinen 3D-malli pelissä käytettäväksi. Tämä osuuden aikana tuon esiin hyviä työtapoja ja mahdollisia ongelmia. Kerron myös teksturointi prosessista ja lopullisen mallin pelimoottoriin viemisestä.
Lopputuloksena on pelin prototyypille hyvä perustaidepaketti, josta pelin kehitystä voidaan jatkaa eteenpäin.