Mainonnan mitattavuus sosiaalisessa mediassa
Sillanpää, Riia-Maija (2016)
Sillanpää, Riia-Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010750
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli luoda Facebookiin raportointityökalu kolmannen osapuolen tekemää mainontaa varten. Luotu sovellus antaa tietoa tärkeimmistä mittareista selkeästi ja mahdollistaa tiettyjen tietojen vertailun. Tavoitteena oli myös ottaa käyttöön Facebook Marketing -rajapinta, joka mahdollistaa sovelluksen tietojen välittämisen sovelluksen ja Facebookin mainonnan alustan välillä. Insinöörityön tilaajana oli digimarkkinointitoimisto, joka tekee asiakkailleen muun muassa myös Facebook-mainontaa. Työtä tehdessä nousi esiin Facebookin tarjoamien raportointityökalujen riittämättömyys, ja tätä ongelmaa lähdettiin ratkomaan rajapinnan avulla.
Insinöörityössä tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointia ja raportointia yleisesti, ja tarkemmin vielä Facebookin osalta. Sosiaalisen median kasvaessa käyttäjien keskuudessa on myös yritysten otettava se huomioon markkinointistrategioissaan. Tähän onkin herätty, ja mainontaan sosiaalisessa mediassa käytetään markkinointibudjettia yhä enemmän. Sosiaalisen median mainontaa voidaan mitata laajalti, ja onkin tärkeää asettaa tavoitteet sellaisiksi, millaisia tuloksia oikeasti kampanjoilta halutaan. Eri kanavilla on erilaiset kohderyhmät ja mittaristot, ja tämäkin on otettava huomioon markkinointia suunniteltaessa.
Facebookin suosio mainostajien keskuudessa kasvaa. Sen etuina mainostajan kannalta on mainonnan kohdennettavuus ja mitattavuus. Mittareita on useita, ja kun kolmas osapuoli tekee mainontaa asiakkaan puolesta on tärkeää, että tuloksista saadaan raportoitua olennainen helposti ja luotettavasti.
Raportointityökalu rakennettiin Facebook Marketing -rajapinnan avulla. Taustajärjestelmä ja tietojen haku toteutettiin PHP-ohjelmointikieltä käyttäen. Käyttöliittymä rakennettiin HTML-, CSS-, JavaScript- ja Ajax-tekniikoiden avulla. Raportti tuotettiin PDF-muotoon, koska se on avattavissa useimmilla yleisesti käytössä olevilla laitteilla.
Raportointityökalun tuottaminen onnistui, joskin ongelmia ja jatkokehitettävää ilmeni sitä toteutettaessa. Jatkossa rajapinnan tarjoamia mahdollisuuksia aiotaan ottaa käyttöön laajemmin, ja tämä huomioitiin työtä tehtäessä, kun rajapinta otettiin käyttöön.
Insinöörityössä tarkasteltiin sosiaalisen median markkinointia ja raportointia yleisesti, ja tarkemmin vielä Facebookin osalta. Sosiaalisen median kasvaessa käyttäjien keskuudessa on myös yritysten otettava se huomioon markkinointistrategioissaan. Tähän onkin herätty, ja mainontaan sosiaalisessa mediassa käytetään markkinointibudjettia yhä enemmän. Sosiaalisen median mainontaa voidaan mitata laajalti, ja onkin tärkeää asettaa tavoitteet sellaisiksi, millaisia tuloksia oikeasti kampanjoilta halutaan. Eri kanavilla on erilaiset kohderyhmät ja mittaristot, ja tämäkin on otettava huomioon markkinointia suunniteltaessa.
Facebookin suosio mainostajien keskuudessa kasvaa. Sen etuina mainostajan kannalta on mainonnan kohdennettavuus ja mitattavuus. Mittareita on useita, ja kun kolmas osapuoli tekee mainontaa asiakkaan puolesta on tärkeää, että tuloksista saadaan raportoitua olennainen helposti ja luotettavasti.
Raportointityökalu rakennettiin Facebook Marketing -rajapinnan avulla. Taustajärjestelmä ja tietojen haku toteutettiin PHP-ohjelmointikieltä käyttäen. Käyttöliittymä rakennettiin HTML-, CSS-, JavaScript- ja Ajax-tekniikoiden avulla. Raportti tuotettiin PDF-muotoon, koska se on avattavissa useimmilla yleisesti käytössä olevilla laitteilla.
Raportointityökalun tuottaminen onnistui, joskin ongelmia ja jatkokehitettävää ilmeni sitä toteutettaessa. Jatkossa rajapinnan tarjoamia mahdollisuuksia aiotaan ottaa käyttöön laajemmin, ja tämä huomioitiin työtä tehtäessä, kun rajapinta otettiin käyttöön.