Developing the Sales Process of a Professional Services Offering Company
Vannesluoma, Hanna (2016)
Vannesluoma, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010762
Tiivistelmä
Kohdeyritys, jolle työ tehtiin, tarjoaa IT-palveluhallinnan asiantuntija- ja neuvonantopalveluja. Yrityksen liiketoimintahaasteena oli myynnin epätasaisuus, mikä ilmeni myyntiaktiviteettien hajanaisuutena sekä epäjohdonmukaisena myynnin hallintana. Työn tavoite oli tutkia ja kehittää kohdeyrityksen myyntiprosessia, jotta myynnistä saataisiin yhteneväisempää sekä hallitumpaa.
Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja se sisälsi nykytila-analyysin, tutustumisen olemassa olevaan tietoon sekä ratkaisun. Nykytila-analyysi tehtiin haastattelujen sekä kohdeyrityksen sisäisäisen materiaalin avulla. Nykytila-analyysin perusteella löydettiin kohdeyrityksen vahvuudet ja heikkoudet myyntiin liittyen. Heikkouksien perusteella tutustuttiin tarpeelliseen kirjallisuuteen myynnistä, asiakashallinnasta, asiantuntijapalvelualasta sekä prosessien kehittämisestä. Olemassa olevaa tietoa hyödyntäen muodostettiin työlle uniikki viitekehys, jonka avulla ja kohdeyrityksen tarpeet huomioiden tuotettiin ratkaisu.
Ratkaisu muodostui muutamasta lopputuotoksesta. Lopputuotokset olivat paranneltu ja tarkennettu prosessikuvaus, prosessin vaihekohtaiset tehtäväkortit, myynnin roolikortit sisältäen myynnin vastuut, määritellyt myyntiprosessin mittarit sekä ehdotus seuraaviksi askeliksi. Tärkeimpänä seuraavana askeleena esitettiin kehitetyn myyntiprosessin jalkauttamista kohdeyritykseen.
Työn tulos vastasi tavoitetta. Lopputuotosten avulla myynnin tehtävät saadaan yhteneväisemmäksi ja hallitummiksi. Kohdeyritys oli tyytyväinen työhön.
Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja se sisälsi nykytila-analyysin, tutustumisen olemassa olevaan tietoon sekä ratkaisun. Nykytila-analyysi tehtiin haastattelujen sekä kohdeyrityksen sisäisäisen materiaalin avulla. Nykytila-analyysin perusteella löydettiin kohdeyrityksen vahvuudet ja heikkoudet myyntiin liittyen. Heikkouksien perusteella tutustuttiin tarpeelliseen kirjallisuuteen myynnistä, asiakashallinnasta, asiantuntijapalvelualasta sekä prosessien kehittämisestä. Olemassa olevaa tietoa hyödyntäen muodostettiin työlle uniikki viitekehys, jonka avulla ja kohdeyrityksen tarpeet huomioiden tuotettiin ratkaisu.
Ratkaisu muodostui muutamasta lopputuotoksesta. Lopputuotokset olivat paranneltu ja tarkennettu prosessikuvaus, prosessin vaihekohtaiset tehtäväkortit, myynnin roolikortit sisältäen myynnin vastuut, määritellyt myyntiprosessin mittarit sekä ehdotus seuraaviksi askeliksi. Tärkeimpänä seuraavana askeleena esitettiin kehitetyn myyntiprosessin jalkauttamista kohdeyritykseen.
Työn tulos vastasi tavoitetta. Lopputuotosten avulla myynnin tehtävät saadaan yhteneväisemmäksi ja hallitummiksi. Kohdeyritys oli tyytyväinen työhön.