Taidekerho varhaiskasvatuksessa : "Toiminnallinen taidepläjäys"
Fahim, Amina; Lampela, Joni (2016)
Fahim, Amina
Lampela, Joni
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110957
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen, ja sen tavoitteena oli havainnoida lasten kykyä tehdä luovia, itsenäisiä ja taiteellisia päätöksiä. Toiminta koostui kerhosta, joka kokoontui viisi kertaa. Kerhoon osallistui kuusi 5-vuotiasta lasta, joiden toiveiden ja ideoiden pohjalta kerhon toiminta rakentui. Jokaisella toimintakerralla oli oma taiteellinen teemansa. Kerhossamme korostui taiteellisuus, kiireettömyys ja lapsilähtöisyys. Opinnäytetyömme tutkimuskysymykset ovat ”Kuinka me mahdollistimme lasten mielikuvituksen käytön taidetoiminnassamme, ja kuinka se tuli esille?” ja ”Mitä toiminta antoi meille kasvattajina?”.
Tutkimusmetodimme on toimintatutkimus. Opinnäytetyömme on laadullinen, ja sen analyysissä päättelylogiikkamme on induktiivinen eli aineistolähtöinen. Analyysimenetelmämme on hermeneuttinen. Toiminnan ja sen suunnittelun dokumentointi oli iso osa opinnäytetyötämme. Dokumentointi tapahtui videoimalla ja se on antanut meille mahdollisuuden kokonaisvaltaisempaan tulosten arviointiin. Lisäksi haastattelimme taidetoimintaan liittyen yhtä Ruutin päiväkodin työntekijää. Opinnäytetyö on koottu spiraalimallia mukaillen. Tämä tarkoittaa sitä, että toiminnan kuvaus on sisällytetty teorian lomaan. Opinnäytetyömme teoria koostuu erilaisista taidekasvatukseen liittyvistä lähteistä.
Toimintamme pohjalta tulimme siihen tulokseen, että mitä enemmän me kasvattajina annamme lapsille aikaa ja vapautta, sitä enemmän he alkavat tehdä omia luovia ratkaisujaan. Lapset osoittautuivat kerta kerralta rohkeammiksi ja innokkaammiksi.
Tutkimusmetodimme on toimintatutkimus. Opinnäytetyömme on laadullinen, ja sen analyysissä päättelylogiikkamme on induktiivinen eli aineistolähtöinen. Analyysimenetelmämme on hermeneuttinen. Toiminnan ja sen suunnittelun dokumentointi oli iso osa opinnäytetyötämme. Dokumentointi tapahtui videoimalla ja se on antanut meille mahdollisuuden kokonaisvaltaisempaan tulosten arviointiin. Lisäksi haastattelimme taidetoimintaan liittyen yhtä Ruutin päiväkodin työntekijää. Opinnäytetyö on koottu spiraalimallia mukaillen. Tämä tarkoittaa sitä, että toiminnan kuvaus on sisällytetty teorian lomaan. Opinnäytetyömme teoria koostuu erilaisista taidekasvatukseen liittyvistä lähteistä.
Toimintamme pohjalta tulimme siihen tulokseen, että mitä enemmän me kasvattajina annamme lapsille aikaa ja vapautta, sitä enemmän he alkavat tehdä omia luovia ratkaisujaan. Lapset osoittautuivat kerta kerralta rohkeammiksi ja innokkaammiksi.