Euro 6 ja EPA Tier 3 sekä WLTP ja RDE: vuonna 2017 voimaan tulevat päästöstandardit ja testikäytännöt
Lehkonen, Tuukka (2016)
Lehkonen, Tuukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111028
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli selvittää ja analysoida vuonna 2017 voimaan tulevia muutoksia ajoneuvojen päästöstandardeihin ja uusia testikäytäntöjä. Työ tehtiin Metropolia AMK:lle.
Työ on luonteeltaan kirjallisuustutkielma ja sen tavoitteena on antaa selkeä kuva tämän hetken päästöstandardeista, niiden historiasta ja tulevaisuudesta sekä ajoneuvojen päästöihin liittyvästä teknologiasta. Työ keskittyy lähinnä vuoden 2017 standardimuutoksiin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Työssä käsitellään Euro 6- ja EPA Tier 3 -standardien rakenne ja niitä vertaillaan keskenään. Lisäksi tarkastellaan nykyisten päästömittausten testikäytännöt molempien standardien suhteen sekä uudet tulevat testikäytännöt. Pakokaasujen hallintaan käytettävää teknologiaa tarkastellaan ja sen käyttöä tulevaisuudessa analysoidaan uusien päästörajojen suhteen. Työ lyhyesti tarkastelee myös kasvihuonekaasupäästöjä ja polttoaineen laadun vaikutusta päästöihin.
Työn merkittävimmäksi huomioksi nousee eurooppalaisiin dieselkäyttöisiin henkilöautoihin kohdistuva haaste uusien testikäytäntöjen myötä; tämänhetkisillä dieselkäyttöisillä henkilöautoilla on häviävän pieni mahdollisuus läpäistä uusia testikäytäntöjä. Pääasiallinen syy tähän on NOx-päästöjen todellisten arvojen suuri eroaminen vanhassa testisyklissä mitatuista arvoista. Työ kuitenkin arvioi uusienkin rajojen ja testien läpäisemisen olevan mahdollista nykyisellä teknologiallakin. Muutosten vaikutus on selkeästi pienempi Yhdysvalloissa kuin Euroopassa. Muutokset tuovat Eurooppaa ja Yhdysvaltoja lähemmäksi toisiaan keskinäisessä vertailtavuudessa.
Työ on luonteeltaan kirjallisuustutkielma ja sen tavoitteena on antaa selkeä kuva tämän hetken päästöstandardeista, niiden historiasta ja tulevaisuudesta sekä ajoneuvojen päästöihin liittyvästä teknologiasta. Työ keskittyy lähinnä vuoden 2017 standardimuutoksiin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Työssä käsitellään Euro 6- ja EPA Tier 3 -standardien rakenne ja niitä vertaillaan keskenään. Lisäksi tarkastellaan nykyisten päästömittausten testikäytännöt molempien standardien suhteen sekä uudet tulevat testikäytännöt. Pakokaasujen hallintaan käytettävää teknologiaa tarkastellaan ja sen käyttöä tulevaisuudessa analysoidaan uusien päästörajojen suhteen. Työ lyhyesti tarkastelee myös kasvihuonekaasupäästöjä ja polttoaineen laadun vaikutusta päästöihin.
Työn merkittävimmäksi huomioksi nousee eurooppalaisiin dieselkäyttöisiin henkilöautoihin kohdistuva haaste uusien testikäytäntöjen myötä; tämänhetkisillä dieselkäyttöisillä henkilöautoilla on häviävän pieni mahdollisuus läpäistä uusia testikäytäntöjä. Pääasiallinen syy tähän on NOx-päästöjen todellisten arvojen suuri eroaminen vanhassa testisyklissä mitatuista arvoista. Työ kuitenkin arvioi uusienkin rajojen ja testien läpäisemisen olevan mahdollista nykyisellä teknologiallakin. Muutosten vaikutus on selkeästi pienempi Yhdysvalloissa kuin Euroopassa. Muutokset tuovat Eurooppaa ja Yhdysvaltoja lähemmäksi toisiaan keskinäisessä vertailtavuudessa.