Mitä tänään syötäisiin? : Ruokablogit osana markkinointikampanjaa
Akkanen, Maiju (2016)
Akkanen, Maiju
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111024
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten blogeissa oleva sisältömarkkinointi vaikuttaa osana yrityksen markkinointikampanjaa. Tavoitteena oli tutkia ruokablogikirjoitusten vaikutusta yrityksen markkinointikampanjan osana ja ruokablogikirjoitusten vaikutusta ruokablogien lukijoiden ostokäyttäytymiseen.
Työn toimeksiantajana oli Findus Finland Oy ja työssä käsiteltiin heidän markkinointikampanjaansa alkuvuodelta 2014. Yhtenä osana markkinointikampanjaa oli blogiyhteistyö Blogirinki-yrityksen bloggaajien kanssa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensin sisältömarkkinointia ja word of mouth - markkinointia. Teorioita sovellettiin myös median eri lajeihin kuten ansaittuun ja ostettuun medianäkyvyyteen. Blogeja, bloggaamista ja blogiyhteisöjä käsiteltiin yleisellä tasolla.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin sekä kvalitatiivisena että kvantitatiivisella tutkimusotteella. Markkinointikampanjan huomioarvoa tutkittiin kvantitatiivisesti internetin kyselytutkimuksella, jossa yksi osa käsitteli kampanjan osana olleiden blogikirjoitusten huomioarvoa ja vaikuttavuutta kuluttajien ostopäätöksiin. Kvalitatiivisesti tutkittiin markkinointikampanjaan osallistuneiden bloggaajien suhtautumista kaupalliseen yhteistyöhön yritysten kanssa, heidän toiveitaan yrityksiä kohtaan ja ajatuksia siitä, miten he kehittäisivät bloggaajayhteistyötä yritysten kanssa.
Työn johtopäätöksenä voitiin esittää, että ruokablogin sisältömarkkinointi vaikutti blogikirjoituksen lukeneiden kuluttajien ostopäätökseen positiivisesti. Bloggaajien haastatteluissa huomattiin, että bloggaajat kokivat yritysyhteistyön mielekkääksi ja heitä motivoivat mielenkiintoiset haasteet, ei niinkään bloggaamisesta saatava rahallinen korvaus. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että bloggaaminen tulee säilyttämään paikkansa markkinoinninkentässä yhtenä mediana muiden joukossa.
Työn toimeksiantajana oli Findus Finland Oy ja työssä käsiteltiin heidän markkinointikampanjaansa alkuvuodelta 2014. Yhtenä osana markkinointikampanjaa oli blogiyhteistyö Blogirinki-yrityksen bloggaajien kanssa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ensin sisältömarkkinointia ja word of mouth - markkinointia. Teorioita sovellettiin myös median eri lajeihin kuten ansaittuun ja ostettuun medianäkyvyyteen. Blogeja, bloggaamista ja blogiyhteisöjä käsiteltiin yleisellä tasolla.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin sekä kvalitatiivisena että kvantitatiivisella tutkimusotteella. Markkinointikampanjan huomioarvoa tutkittiin kvantitatiivisesti internetin kyselytutkimuksella, jossa yksi osa käsitteli kampanjan osana olleiden blogikirjoitusten huomioarvoa ja vaikuttavuutta kuluttajien ostopäätöksiin. Kvalitatiivisesti tutkittiin markkinointikampanjaan osallistuneiden bloggaajien suhtautumista kaupalliseen yhteistyöhön yritysten kanssa, heidän toiveitaan yrityksiä kohtaan ja ajatuksia siitä, miten he kehittäisivät bloggaajayhteistyötä yritysten kanssa.
Työn johtopäätöksenä voitiin esittää, että ruokablogin sisältömarkkinointi vaikutti blogikirjoituksen lukeneiden kuluttajien ostopäätökseen positiivisesti. Bloggaajien haastatteluissa huomattiin, että bloggaajat kokivat yritysyhteistyön mielekkääksi ja heitä motivoivat mielenkiintoiset haasteet, ei niinkään bloggaamisesta saatava rahallinen korvaus. Tutkimuksen tuloksena voitiin todeta, että bloggaaminen tulee säilyttämään paikkansa markkinoinninkentässä yhtenä mediana muiden joukossa.