Monijalkaisen fantasiahahmon rakentaminen : 3D-rigin luominen ja animointi hahmon ominaisuuksien mukaan
Lempiäinen, Maija (2016)
Lempiäinen, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva rigi ja uskottava liikkumistapa hahmolle, joka ei ole kaksi- tai nelijalkainen kuten useimmat todelliset oliot. Työssä tutkitaan hahmon fyysisiä ominaisuuksia, vertaillaan niitä olemassa oleviin eläimiin ja muodostetaan näiden tietojen pohjalta arvio siitä, miten hahmo voisi liikkua ja minkälaiset kontrollit se tarvitsee, jotta sitä voidaan animoida.
Tutkimusta tehtiin tutkimalla kuvia, videoita ja aiemmin julkaistua tutkimusmateriaalia useiden eri eläinlajien liikkumatavoista, sekä vertailemalla hahmon anatomiaa eri eläimiin parhaan vertailukohdan löytämiseksi. Projektissa huomioitiin erityisesti, miten työprosessi eroaa tyypillisen ihmishahmon luonnista.
Lopussa luotiin tehtyjen huomioiden perusteella teknisesti toimiva hahmo ja tälle mahdollisimman luonnolliselta vaikuttava kävelyanimaatio. Tutkimisprosessi on hyvä esimerkki hahmosuunnittelusta ja siitä, miten on mahdollista yhdistellä ominaisuuksia erilaisista lähteistä luodessa kuvitteellisia hahmoja.
Tutkimusta tehtiin tutkimalla kuvia, videoita ja aiemmin julkaistua tutkimusmateriaalia useiden eri eläinlajien liikkumatavoista, sekä vertailemalla hahmon anatomiaa eri eläimiin parhaan vertailukohdan löytämiseksi. Projektissa huomioitiin erityisesti, miten työprosessi eroaa tyypillisen ihmishahmon luonnista.
Lopussa luotiin tehtyjen huomioiden perusteella teknisesti toimiva hahmo ja tälle mahdollisimman luonnolliselta vaikuttava kävelyanimaatio. Tutkimisprosessi on hyvä esimerkki hahmosuunnittelusta ja siitä, miten on mahdollista yhdistellä ominaisuuksia erilaisista lähteistä luodessa kuvitteellisia hahmoja.