Myynnin kehittämissuunnitelma case: Kruunu Herkku Oy
Nikulainen, Roosa-Maria; Nikulainen, Niina (2016)
Nikulainen, Roosa-Maria
Nikulainen, Niina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111180
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Kruunu Herkku Oy:lle myynnin kehittämissuunnitelma. Opinnäytetyön tavoitteena on mahdollistaa Kruunu Herkun yhteistyön syventyminen ja myynnin kehittäminen K-supermarket ketjussa. Myynnin kehittämissuunnitelma kohdistuu palvelutiskiltä myytäviin valmisruokatuotteisiin. Kehittämissuunnitelma laadittiin asiakastyytyväisyyskyselyä sekä kirjallista materiaalia apuna käyttäen.
Asiakastyytyväisyystutkimus kohdistettiin valitulle joukolle K-supermarket-ketjun myymälöitä. Kysely lähettiin näiden myymälöiden kauppiaille ja palvelutiskien osastovastaaville. Myymälöiltä kysyttiin palvelutiskin osuutta myymälän kokonaismyynnistä, myytävien valmisruokatuotteiden lukumäärää, tavarantoimittajien määrää, Kruunu Herkun tuotteiden määrää palvelutiskissä, tuotteiden laadukkuutta, hinta-laatu suhdetta sekä yhteistyön toimivuutta. Toimitusvarmuuttaa sekä tilaus-toimitustavan toimivuuttaa kysyttiin myös. Avoimen palautteen kautta saatiin selville mielipiteitä, joita huomioidaan kehittämissuunnitelmassa. Näiden kysymysten vastauksista haetiin niitä ominaisuuksia, joita Kruunu Herkun tulisi ottaa huomioon oman toimintansa kehittämisessä.
Kirjallista materiaalia käytettiin suhteellisen laajalti markkinoinnin, brändin ja asiakkuudenhallintaan liittyvien kokonaisuuksien hahmottamiseksi. Palvelutiskien myynnistä yleensä sekä merkityksestä myymälöille haettiin tietoa verkosta. Näistä lähteistä löytyvää tietoa hyödynnettiin kehittämissuunnitelmassa, kun tarkasteltiin nykyisiä toimenpiteitä, joita olisi monistettavissa myymälästä toiseen tai kun haettiin uusia mahdollisuuksia yhteistyön parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin Webropol- kyselytutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää sekä suoritettiin harkinnanvarainen näyte perusjoukosta. Kvantitatiivista menetelmää käytettiin, koska tarvittavia tietoja kerättiin kyselylomakkeella, josta vastaukset oli analysoitavissa tilastollisesti. Numereellisten tietojen avulla saatiin tuloksia, joita voitiin yleistää perusjoukkoon.
Johtopäätöksissä paneuduttiin analysoinnin tuloksiin ja hyödynnettiin niitä kolmeen osa-alueeseen, ”mitä hyvää monistettavissa”, ”mitä uusia mahdollisuuksia yhteistyön parantamiseksi” ja ” Kruunu Herkun nykyinen tunnettuus”. Nämä osa-alueet muodostivat myynnin kehittämissuunnitelman.
Asiakastyytyväisyystutkimus kohdistettiin valitulle joukolle K-supermarket-ketjun myymälöitä. Kysely lähettiin näiden myymälöiden kauppiaille ja palvelutiskien osastovastaaville. Myymälöiltä kysyttiin palvelutiskin osuutta myymälän kokonaismyynnistä, myytävien valmisruokatuotteiden lukumäärää, tavarantoimittajien määrää, Kruunu Herkun tuotteiden määrää palvelutiskissä, tuotteiden laadukkuutta, hinta-laatu suhdetta sekä yhteistyön toimivuutta. Toimitusvarmuuttaa sekä tilaus-toimitustavan toimivuuttaa kysyttiin myös. Avoimen palautteen kautta saatiin selville mielipiteitä, joita huomioidaan kehittämissuunnitelmassa. Näiden kysymysten vastauksista haetiin niitä ominaisuuksia, joita Kruunu Herkun tulisi ottaa huomioon oman toimintansa kehittämisessä.
Kirjallista materiaalia käytettiin suhteellisen laajalti markkinoinnin, brändin ja asiakkuudenhallintaan liittyvien kokonaisuuksien hahmottamiseksi. Palvelutiskien myynnistä yleensä sekä merkityksestä myymälöille haettiin tietoa verkosta. Näistä lähteistä löytyvää tietoa hyödynnettiin kehittämissuunnitelmassa, kun tarkasteltiin nykyisiä toimenpiteitä, joita olisi monistettavissa myymälästä toiseen tai kun haettiin uusia mahdollisuuksia yhteistyön parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin Webropol- kyselytutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää sekä suoritettiin harkinnanvarainen näyte perusjoukosta. Kvantitatiivista menetelmää käytettiin, koska tarvittavia tietoja kerättiin kyselylomakkeella, josta vastaukset oli analysoitavissa tilastollisesti. Numereellisten tietojen avulla saatiin tuloksia, joita voitiin yleistää perusjoukkoon.
Johtopäätöksissä paneuduttiin analysoinnin tuloksiin ja hyödynnettiin niitä kolmeen osa-alueeseen, ”mitä hyvää monistettavissa”, ”mitä uusia mahdollisuuksia yhteistyön parantamiseksi” ja ” Kruunu Herkun nykyinen tunnettuus”. Nämä osa-alueet muodostivat myynnin kehittämissuunnitelman.