Ventilaattorisyntyinen pneumonia ja sen ennaltaehkäisy : Simulaatiokoulutus
Rantanen, Sanna; Parkkila, Annamari (2016)
Rantanen, Sanna
Parkkila, Annamari
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010887
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyönämme simulaatiokoulutuksen Oulun ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön. Aiheemme oli ventilaattorisyntyinen pneumonia ja sen ennaltaehkäisy. Idea koulutuksen aiheesta tuli alun perin Oulun Yliopistollisesta sairaalasta, jonka yhteyshenkilö kertoi valmistuvien hoitajien osaamispuutteista aihetta koskien.
Ventilaattorisyntyinen pneumonia on yleisin tehohoidossa syntyvä infektio. Ennaltaehkäisyssä tärkeintä ovat aseptiset työtavat, mahdollisimman lyhyt hengityslaitehoitoaika, kohoasento sekä eritteiden tehokas poisto. Opinnäytetyössämme perehdyimme paremmin oikeaoppiseen intubaatioon sekä hengitysteiden imuun, sillä ne ovat merkittävimmässä asemassa pneumonian ennaltaehkäisyssä.
Tavoitteenamme oli tuottaa asianmukainen ja laadukas simulaatiokoulutus hoitotyön koulutusohjelmaan vapaasti valittavalle kurssille, Hoitotekniikka kriittisesti sairaan hoidossa. Lyhyen aikavälin tavoitteena oli saada koulutus opetuskäyttöön, opiskelijoiden kädentaitojen parantuminen ja tiedon lisääminen hengityskonehoidosta. Pidemmän aikavälin tavoitteena oli simulaation pysyvä käyttö hoitotyön koulutuksessa sekä opiskelijat vievät oppimansa työelämään, jolloin potilaiden hoito ja turvallisuus parantuvat. Valmis tuote sisälsi kirjallisen ohjeen simulaation etenemisestä, joka tuotettiin Oamk:n simulaatiokoulutuspohjan mukaisesti.
Koulutus saatiin testattua keväällä 2016. Simulaatioon osallistuneilta opiskelijoilta saamamme palautteen mukaan koulutus oli onnistunut ja hyödyllinen heidän tulevaisuutta ajatellen. Kommentit olivat pääosin positiivisia.
Opinnäytetyön koulutuksen välittöminä hyödynsaajina olivat Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat, jotka osallistuivat simulaatioon sekä opinnäytetyön tekijät itse. Välillisinä hyödynsaajina olivat Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikkö ja sen opettajat, sillä koulutus on tarkoitettu heidän käyttöönsä. Lopullisina hyödynsaajina tulevat olemaan opiskelijoiden työpaikat tulevaisuudessa sekä heidän hoitamansa potilaat.
Ventilaattorisyntyinen pneumonia on yleisin tehohoidossa syntyvä infektio. Ennaltaehkäisyssä tärkeintä ovat aseptiset työtavat, mahdollisimman lyhyt hengityslaitehoitoaika, kohoasento sekä eritteiden tehokas poisto. Opinnäytetyössämme perehdyimme paremmin oikeaoppiseen intubaatioon sekä hengitysteiden imuun, sillä ne ovat merkittävimmässä asemassa pneumonian ennaltaehkäisyssä.
Tavoitteenamme oli tuottaa asianmukainen ja laadukas simulaatiokoulutus hoitotyön koulutusohjelmaan vapaasti valittavalle kurssille, Hoitotekniikka kriittisesti sairaan hoidossa. Lyhyen aikavälin tavoitteena oli saada koulutus opetuskäyttöön, opiskelijoiden kädentaitojen parantuminen ja tiedon lisääminen hengityskonehoidosta. Pidemmän aikavälin tavoitteena oli simulaation pysyvä käyttö hoitotyön koulutuksessa sekä opiskelijat vievät oppimansa työelämään, jolloin potilaiden hoito ja turvallisuus parantuvat. Valmis tuote sisälsi kirjallisen ohjeen simulaation etenemisestä, joka tuotettiin Oamk:n simulaatiokoulutuspohjan mukaisesti.
Koulutus saatiin testattua keväällä 2016. Simulaatioon osallistuneilta opiskelijoilta saamamme palautteen mukaan koulutus oli onnistunut ja hyödyllinen heidän tulevaisuutta ajatellen. Kommentit olivat pääosin positiivisia.
Opinnäytetyön koulutuksen välittöminä hyödynsaajina olivat Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijat, jotka osallistuivat simulaatioon sekä opinnäytetyön tekijät itse. Välillisinä hyödynsaajina olivat Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikkö ja sen opettajat, sillä koulutus on tarkoitettu heidän käyttöönsä. Lopullisina hyödynsaajina tulevat olemaan opiskelijoiden työpaikat tulevaisuudessa sekä heidän hoitamansa potilaat.