Developing a Supplier Sustainability Program in ICT Industry
Laitinen, Martta (2016)
Laitinen, Martta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111064
Tiivistelmä
Ympäri maailmaa käydään kiivasta keskustelua siitä, onko yrityksillä taloudellisen hyödyn tuottamisen lisäksi muita vastuita kuten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta. Useimmat lienevät kuitenkin samaa mieltä siitä, että maapallomme tarvitsee enemmän kestäviä ja vastuullisia liike-elämän ekosysteemejä ja vähemmän lyhyen aikavälin voittojen maksimointia. Monet yritykset, case-yritys mukaan lukien, ovatkin päättäneet luoda kestävämmän ja vastuullisemman tulevaisuuden koko yhteiskunnalle.
Case-yritys on suuri IT-alalla toimiva pohjoismainen yritys, jolla on toimintaa ympäri maailmaa, ja näin ollen myös yrityksen toimittajakanta on maantieteellisesti laajalle levittäytynyt. Opinnäytetyön tavoite on luoda Case-yritykselle yritysvastuuohjelma, joka systemaattisesti vähentää yritysvastuuriskejä toimitusketjuissa.
Yritysvastuuohjelma luotiin toimintatutkimuksena, testattiin pienellä toimittajajoukolla ja jalkautettiin toimitusketjuihin. Tutkimusmateriaalia kerättiin benchmark-kartoituksella, haastatteluilla ja työpajoissa. Ohjelman kehittämisessä käytettiin Six Sigma -työkaluja, joiden avulla laadullinen tutkimusmateriaali saatiin muutettua määrälliseen muotoon. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että valtaosa kuluttajista haluaa yritysten toimivan vastuullisesti ja, että vastuullisten toimitusketjujen avulla yrityksillä on edellytykset saavuttaa myös taloudellista hyötyä. Tutkimus aloitettiin elokuussa 2014, ja se valmistui huhtikuussa 2016.
Case-yritys on suuri IT-alalla toimiva pohjoismainen yritys, jolla on toimintaa ympäri maailmaa, ja näin ollen myös yrityksen toimittajakanta on maantieteellisesti laajalle levittäytynyt. Opinnäytetyön tavoite on luoda Case-yritykselle yritysvastuuohjelma, joka systemaattisesti vähentää yritysvastuuriskejä toimitusketjuissa.
Yritysvastuuohjelma luotiin toimintatutkimuksena, testattiin pienellä toimittajajoukolla ja jalkautettiin toimitusketjuihin. Tutkimusmateriaalia kerättiin benchmark-kartoituksella, haastatteluilla ja työpajoissa. Ohjelman kehittämisessä käytettiin Six Sigma -työkaluja, joiden avulla laadullinen tutkimusmateriaali saatiin muutettua määrälliseen muotoon. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että valtaosa kuluttajista haluaa yritysten toimivan vastuullisesti ja, että vastuullisten toimitusketjujen avulla yrityksillä on edellytykset saavuttaa myös taloudellista hyötyä. Tutkimus aloitettiin elokuussa 2014, ja se valmistui huhtikuussa 2016.