MARKKINOINTIVIESTINTÄSUUNNITELMA MOBIILISOVELLUKSELLE : Case: SPOTTIO
Sirviö, Jenni (2016)
Sirviö, Jenni
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211488
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma Spottio-mobiilisovelluksen lanseeraamisen onnistumiseksi. Spottio on keväällä 2016 julkaistava mobiilisovellus, joka on suunniteltu helpottamaan kuluttajien ruokaostoksia hyper- ja supermarketeissa. Spottio on innovatiivinen sijaintitietoinen palvelu, jollaista kuluttajat eivät ole tottuneet käyttämään. Opinnäytetyön aihe valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa edellisen toimeksiannon peruuntuessa yrityksen nykyiseen tilanteeseen sopivaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja ymmärtää mobiilisovelluksen käyttäjähyväksyntää ja miten siihen voidaan vaikuttaa tuotekehityksen lisäksi markkinointiviestinnän keinoin. Työn empiirinen tavoite oli luoda konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Toimeksiannon haasteena ovat pienet henkilöresurssit ja rajallinen budjetti. Kuitenkin markkinointiviestintään tulisi panostaa heti alkuun, että lanseeraus onnistuisi. Tämän vuoksi budjetti on tehty toimeksiantajan vuoksi hyvin optimistisesti.
Johdannossa esitellään toimeksianto ja työn tavoitteet. Opinnäytetyön teoria osion toinen luku käsittelee teknologian käyttäjähyväksyntää ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Se on tärkeä osa opinnäytetyötä ja antaa lisäarvoa ja ymmärrystä toimeksiantajalle, miten mobiilisovellus tulisi tuoda markkinoille, jotta innovaation vastustus olisi mahdollisimman pientä. Kolmannessa luvussa käsitellään markkinointiviestintää, sen tavoitteita, strategiaa ja sen suunnittelua. Myös markkinointiviestinnän teoriassa otettiin huomioon mobiilisovelluksen luonne ja käyttäjähyväksynnän saavuttamisen tarpeellisuus lanseerauksen onnistumiseksi ja selvitettiin miten käyttäjät sitoutetaan. Työn neljäs luku on työn empiirinen osa eli konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi innovatiivinen, kustannustehokas ja toteuttamiskelpoinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Tärkeimpänä jatkotoimenpiteenä on budjetin tarkastaminen ja markkinointiviestintäsuunnitelman toteuttaminen sen ehdoilla, sekä asiakastyytyväisyyden ja käyttäjähyväksynnän selvittäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja ymmärtää mobiilisovelluksen käyttäjähyväksyntää ja miten siihen voidaan vaikuttaa tuotekehityksen lisäksi markkinointiviestinnän keinoin. Työn empiirinen tavoite oli luoda konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Toimeksiannon haasteena ovat pienet henkilöresurssit ja rajallinen budjetti. Kuitenkin markkinointiviestintään tulisi panostaa heti alkuun, että lanseeraus onnistuisi. Tämän vuoksi budjetti on tehty toimeksiantajan vuoksi hyvin optimistisesti.
Johdannossa esitellään toimeksianto ja työn tavoitteet. Opinnäytetyön teoria osion toinen luku käsittelee teknologian käyttäjähyväksyntää ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Se on tärkeä osa opinnäytetyötä ja antaa lisäarvoa ja ymmärrystä toimeksiantajalle, miten mobiilisovellus tulisi tuoda markkinoille, jotta innovaation vastustus olisi mahdollisimman pientä. Kolmannessa luvussa käsitellään markkinointiviestintää, sen tavoitteita, strategiaa ja sen suunnittelua. Myös markkinointiviestinnän teoriassa otettiin huomioon mobiilisovelluksen luonne ja käyttäjähyväksynnän saavuttamisen tarpeellisuus lanseerauksen onnistumiseksi ja selvitettiin miten käyttäjät sitoutetaan. Työn neljäs luku on työn empiirinen osa eli konkreettinen markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi innovatiivinen, kustannustehokas ja toteuttamiskelpoinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Tärkeimpänä jatkotoimenpiteenä on budjetin tarkastaminen ja markkinointiviestintäsuunnitelman toteuttaminen sen ehdoilla, sekä asiakastyytyväisyyden ja käyttäjähyväksynnän selvittäminen.