Verkkomainonnan käyttäjäseurannalta suojautuminen
Nurmela, Nina (2016)
Nurmela, Nina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111360
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii, miten yksityisten kuluttajien toimia internetissä seurataan verkkomainostajien toimesta. Mainonnan päämääränä on tuottaa oikeaa tietoa, oikeille yleisöille ja oikeaan aikaan, ja internetin tekniikka on mahdollistanut tämän tavalla, johon perinteinen media ei kykene. Verkkomainonta pystyy kohdistamaan mainonnan yksittäisille käyttäjille reaaliaikaisesti selainkäytön ja internetsurffauksen perusteella. Käyttäjien kiinnostusten kohteiden tavoittelusta koituu myös yksityisyysongelmia, kun mainosyhtiöt sekä muut seuraajat saavat käyttöönsä yhä enemmän henkilökohtaisia tietoja käyttäjistä.
Työn teoreettisessa osuudessa selvitetään mainostajien motiivit käyttäjäseurantaan ja minkälaisia keinoja heillä on seurannan toteuttamiseen. Välineistä yleisimmässä käytössä ovat HTTP-evästeet. Käytännön osuudessa käydään yksityiskohtaisesti läpi konkreettisia keinoja, joilla käyttäjät voivat torjua seurantaevästeitä. Ilmaisia keinoja ovat käytettävän laitteen selaimen asetusten muokkaaminen sekä erilaisten selainlaajennusten asentaminen. Maksullisista keinoista käsitellään F-Secure-tietoturvayrityksen FreeDome-niminen VPN-toteutus. Jokaisesta työkalusta käydään läpi, miten ne vaikuttavat seurannan torjumiseen käytännössä internetiä selatessa.
Tutkimuksessa havaittiin käyttäjäseurannan tärkeys verkkomainostajille. Käyttäjien kiinnostusten kohteiden kartoittaminen helpottaa merkittävästi oikean kohdeyleisön löytämistä kullekin mainokselle, ja se parantaa markkinointi-investointien tuottoa. Seurantaevästeitä pystyy helposti torjumaan työssä esitellyillä keinoilla, mutta puutteita havaittiin sekä mainosyhtiöiden omassa palvelussa evästeiden kieltämiseksi että virallisissa rajoitustoimissa.
Työn teoreettisessa osuudessa selvitetään mainostajien motiivit käyttäjäseurantaan ja minkälaisia keinoja heillä on seurannan toteuttamiseen. Välineistä yleisimmässä käytössä ovat HTTP-evästeet. Käytännön osuudessa käydään yksityiskohtaisesti läpi konkreettisia keinoja, joilla käyttäjät voivat torjua seurantaevästeitä. Ilmaisia keinoja ovat käytettävän laitteen selaimen asetusten muokkaaminen sekä erilaisten selainlaajennusten asentaminen. Maksullisista keinoista käsitellään F-Secure-tietoturvayrityksen FreeDome-niminen VPN-toteutus. Jokaisesta työkalusta käydään läpi, miten ne vaikuttavat seurannan torjumiseen käytännössä internetiä selatessa.
Tutkimuksessa havaittiin käyttäjäseurannan tärkeys verkkomainostajille. Käyttäjien kiinnostusten kohteiden kartoittaminen helpottaa merkittävästi oikean kohdeyleisön löytämistä kullekin mainokselle, ja se parantaa markkinointi-investointien tuottoa. Seurantaevästeitä pystyy helposti torjumaan työssä esitellyillä keinoilla, mutta puutteita havaittiin sekä mainosyhtiöiden omassa palvelussa evästeiden kieltämiseksi että virallisissa rajoitustoimissa.