Marketing Opportunities of Handicrafts in Finland
Oraviita, Tanja (2016)
Oraviita, Tanja
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211623
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin käsityön markkinointimahdollisuuksia Suomessa. Käsityöala on pitkään kamppaillut kannattavuuden kanssa. Samalla sen merkitys Euroopan talouteen on välillisesti suuri esimerkiksi muotoilun ja turismin kautta. Käsityö myös ylläpitää kulttuuriperintöä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin kuluttajanäkökulmaa, strategiaa sekä brändäystä ja imagoa. Teoreettisen viitekehyksen valintaan vaikuttivat tarkastelualan, käsityön, haasteet ja luonne. Teoreettista viitekehystä edelsi kuvaus tarkasteltavasta alasta. Teoreettisen viitekehyksen tarkoitus oli tuottaa monipuolinen katsantakanta, jota voitaisiin heijastaa empiirisestä vaiheesta saatavaan materiaaliin. Empiirinen osa muodostui tapaus- ja toimintatutkimuksesta ja kuluttaja- ja asiantuntijahaastatteluista. Tapaus- ja toimintatutkimuksessa käytettiin 69 eurooppalaista käsityöalan hyvää käytäntöä, kirjallista materiaalia, verkkomateriaalia, sosiaalista mediaa sekä videoita ja visuaalista materiaalia. Tämä auttoi muodostamaan kokonaiskuvan alan tilanteesta ja mahdollisuuksista, sekä vertailemaan empiirisen vaiheen osien tuloksia keskenään. Tutkimus tuotti useita markkinointimahdollisuuksia, jotka iteroivat ja linkittyvät toisiinsa eri markkinoinnin osa-alueiden välillä. Mahdollisuudet olivat markkinointia tukevia tai suoria mahdollisuuksia. Eniten esiin nousseita mahdollisuuksia loivat käsityöalan ominaisuudet kuten kädentaidot ja –jälki sekä tuotteet, miehet kuluttajina, nuoret tietoisina tulevaisuuden kuluttajina, alan sisäinen ja ulkopuolisiin tahoihin verkostoituminen ja yhteistyö, brändäys sekä tietoyhteiskunnan tuomat mahdollisuudet muun muassa viestintään, markkinointiin, kestävään kehitykseen ja uudenlaisiin tuotanto- ja markkinointimuotoihin. Lisäksi tutkimuksen tuloksista nousi tarve uudelle ammatille, käsityön tuottajalle luomaan pitkäkestoisia markkinointimahdollisuuksia alalle.