Palvelutarpeen arvioinnin tietojärjestelmäpilotti
Raatikainen, Annamari (2016)
Raatikainen, Annamari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211695
Tiivistelmä
Ikäihmisten määrän kasvu vaatii sosiaali- ja terveystoimelta uusia työmalleja. Helsingissä tavoitteeksi on asetettu, että ikäihmiset voivat asua mahdollisimman pitkään ja omatoimisesti omassa kodissa. Tämä edellyttää, että tiedetään mitä palveluja ja tukea ikäihminen tarvitsee, jota asuminen koetaan turvalliseksi ja viihtyisäksi. Myös lainsäädäntö ohjaa kuntia toteuttamaan ikäihmisten palvelutarpeen arvioinnin luotettavia apuvälineitä käyttäen.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirastossa kehitetään ikäihmisten palvelutarpeen arvioinnin toimintaprosessia. Virastossa toteutetaan vuosien 2014-2016 aikana ikäihmisten palvelutarpeen arvioinnin kehittämisprojekti, jonka yhtenä tavoitteena on palvelutarpeen arviointiin kehitetyn sosiaaliporrasRAI:n välineen käyttöönotto. SosiaaliporrasRAI perustuu kansainvälisen interRAI kehittäjäyhteisön kehittämään Contact Assessment-lomakkeeseen sekä siihen lisättyihin Helsingin kaupungin yhdessä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa tekemiin sosiaalista tilannetta luotaaviin lisäkysymyksiin. SosiaaliporrasRAI-välineen käyttö edellyttää sitä tukevan tietojärjestelmän rakentamista. Tässä tutkimuksessa kehitetään sosiaaliporrasRAI-välinettä tukeva tietojärjestelmä sekä seurataan sen pilottikäytön aloittamista.
Koska uusi toimintamalli saattaisi vielä muuttua, pyrittiin sitä tukeva tietojärjestelmä rakentamaan niin, että sitä olisi helppoa muokata ja että siihen hankittavat laiteresurssit olisivat mahdollisimman vähäiset. Tietojärjestelmä tilattiin vuoden pilottiajalle SaaS-palveluna. Sen käyttö tapahtuu viraston normaaleilla työasemilla mutta sen käyttöön hankittiin myös 16 tablettilaitetta kotikäynneillä tapahtuvaa työtä varten. Uusi toimintamalli ja sitä tukeva tietojärjestelmäpilotti saatiin käyttöön vuoden 2015 lopulla ja vuoden 2016 maaliskuussa tieto-järjestelmään oli jo tallennettu noin 170 arviointia. Pilottia jatketaan syyskuun 2016 loppuun ja sen jälkeen päätetään uuden toimintaprosessin ja arviointityökalun jatkosta. On todennäköistä, että uusi malli otetaan Helsingin sosiaali- ja terveysvirastossa käyttöön ikäihmisten palvelutarpeen arvioinnissa, mutta siihen tultaneen tekemään muutamia muutoksia pilottikäytössä saatujen kokemusten perusteella.
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysvirastossa kehitetään ikäihmisten palvelutarpeen arvioinnin toimintaprosessia. Virastossa toteutetaan vuosien 2014-2016 aikana ikäihmisten palvelutarpeen arvioinnin kehittämisprojekti, jonka yhtenä tavoitteena on palvelutarpeen arviointiin kehitetyn sosiaaliporrasRAI:n välineen käyttöönotto. SosiaaliporrasRAI perustuu kansainvälisen interRAI kehittäjäyhteisön kehittämään Contact Assessment-lomakkeeseen sekä siihen lisättyihin Helsingin kaupungin yhdessä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa tekemiin sosiaalista tilannetta luotaaviin lisäkysymyksiin. SosiaaliporrasRAI-välineen käyttö edellyttää sitä tukevan tietojärjestelmän rakentamista. Tässä tutkimuksessa kehitetään sosiaaliporrasRAI-välinettä tukeva tietojärjestelmä sekä seurataan sen pilottikäytön aloittamista.
Koska uusi toimintamalli saattaisi vielä muuttua, pyrittiin sitä tukeva tietojärjestelmä rakentamaan niin, että sitä olisi helppoa muokata ja että siihen hankittavat laiteresurssit olisivat mahdollisimman vähäiset. Tietojärjestelmä tilattiin vuoden pilottiajalle SaaS-palveluna. Sen käyttö tapahtuu viraston normaaleilla työasemilla mutta sen käyttöön hankittiin myös 16 tablettilaitetta kotikäynneillä tapahtuvaa työtä varten. Uusi toimintamalli ja sitä tukeva tietojärjestelmäpilotti saatiin käyttöön vuoden 2015 lopulla ja vuoden 2016 maaliskuussa tieto-järjestelmään oli jo tallennettu noin 170 arviointia. Pilottia jatketaan syyskuun 2016 loppuun ja sen jälkeen päätetään uuden toimintaprosessin ja arviointityökalun jatkosta. On todennäköistä, että uusi malli otetaan Helsingin sosiaali- ja terveysvirastossa käyttöön ikäihmisten palvelutarpeen arvioinnissa, mutta siihen tultaneen tekemään muutamia muutoksia pilottikäytössä saatujen kokemusten perusteella.