Katsastustoiminta osana raskaan kaluston korjaamoketjua
Lybeck, Pauli (2016)
Lybeck, Pauli
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211569
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle informaatiota raskaiden ajoneuvojen katsastustoiminnan aloittamisen arviointiin. Työssä käsiteltiin katsastustoiminnan lakisääteisiä edellytyksiä, toimipaikkakohtaisia kustannusrakenteita sekä kannattavuutta kahdella eri tavoin määritetyllä asiakasmäärällä. Lisäksi työssä tutkittiin alan tulevaisuuden näkymiä ja raskaan kaluston katsastustoiminnan kehitystä.
Opinnäytetyön lähtökohtana on 1. heinäkuuta 2014 voimaan tullut laki ajoneuvojen katsastustoiminnasta, jonka tarkoituksena on hillitä hintojen nousua ja lisätä kilpailua katsastusalalla. Tämä laki erottelee kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen toimiluvat toistaan ja mahdollistaa määräaikais- ja valvontakatsastusten suorittamisen korjaamoilla. Lisäksi laki lieventää muun muassa katsastajilta vaadittavaa pohjakoulutusta. Lainsäädäntöön liittyen työssä käsiteltiin myös katsastusalaa koskevia asetuksia ja liikenteen turvallisuusviraston määräyksiä.
Selvityksessä kävi ilmi, että vain yhdellä toimipaikalla on tilojen ja laitteiden osalta täydet valmiudet katsastustoiminnan aloittamiseen ja että yksi toimipiste ei tilojensa puolesta täytä katsastustoimipaikalle säädettyjä vaatimuksia. Toimipisteistä kaksi puolestaan sijaitsee niin lähellä toisiaan, ettei toiminnan aloittaminen molemmissa ole kannattavaa. Kustannuslaskelmien pohjalta nähtiin, että 0-tulokseen pääsemiseksi jokaisen toimipaikan tulisi katsastaa vuodessa noin 500 ajoneuvoa ja tavoiteltuun 72 000 euron voittoon yli 867 ajoneuvoa. Suurimmat yksittäiset kuluerät yhtä toimipaikkaa lukuun ottamatta olivat palkka- ja vuokramenot. Kuluihin voidaan kuitenkin vaikuttaa, jos katsastaja pystyy tekemään muuta tuottavaa työtä silloin, kun katsastuksia ei ole ja tilaa pystyisi käyttämään myös muihin tarkoituksiin.
Toiminnan aloittaminen on täyspäiväisellä katsastajalla tässä työssä esitettyjen lukujen valossa kannattavaa vain toimipaikoissa 1 ja 6. Toisaalta katsastusalan tulevaisuuden arvaamattomuus tekee toiminnan aloittamisen kannattavuuden arvioinnista hankalaa.
Opinnäytetyön lähtökohtana on 1. heinäkuuta 2014 voimaan tullut laki ajoneuvojen katsastustoiminnasta, jonka tarkoituksena on hillitä hintojen nousua ja lisätä kilpailua katsastusalalla. Tämä laki erottelee kevyiden ja raskaiden ajoneuvojen toimiluvat toistaan ja mahdollistaa määräaikais- ja valvontakatsastusten suorittamisen korjaamoilla. Lisäksi laki lieventää muun muassa katsastajilta vaadittavaa pohjakoulutusta. Lainsäädäntöön liittyen työssä käsiteltiin myös katsastusalaa koskevia asetuksia ja liikenteen turvallisuusviraston määräyksiä.
Selvityksessä kävi ilmi, että vain yhdellä toimipaikalla on tilojen ja laitteiden osalta täydet valmiudet katsastustoiminnan aloittamiseen ja että yksi toimipiste ei tilojensa puolesta täytä katsastustoimipaikalle säädettyjä vaatimuksia. Toimipisteistä kaksi puolestaan sijaitsee niin lähellä toisiaan, ettei toiminnan aloittaminen molemmissa ole kannattavaa. Kustannuslaskelmien pohjalta nähtiin, että 0-tulokseen pääsemiseksi jokaisen toimipaikan tulisi katsastaa vuodessa noin 500 ajoneuvoa ja tavoiteltuun 72 000 euron voittoon yli 867 ajoneuvoa. Suurimmat yksittäiset kuluerät yhtä toimipaikkaa lukuun ottamatta olivat palkka- ja vuokramenot. Kuluihin voidaan kuitenkin vaikuttaa, jos katsastaja pystyy tekemään muuta tuottavaa työtä silloin, kun katsastuksia ei ole ja tilaa pystyisi käyttämään myös muihin tarkoituksiin.
Toiminnan aloittaminen on täyspäiväisellä katsastajalla tässä työssä esitettyjen lukujen valossa kannattavaa vain toimipaikoissa 1 ja 6. Toisaalta katsastusalan tulevaisuuden arvaamattomuus tekee toiminnan aloittamisen kannattavuuden arvioinnista hankalaa.