Yleisön sitouttaminen seinättömään taideorganisaatioon markkinointiviestinnän avulla : CASE: Checkpoint Helsinki
Soukkala, Anni (2016)
Soukkala, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211684
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka avulla selvitetään erilaisia keinoja sitouttaa yleisöä markkinointiviestinnän avulla. Työn tilaaja on nykytaideorganisaatio Checkpoint Helsinki, joka ei omista omaa näyttelytilaa vaan tuottaa taideprojekteja vuoden ympäri erilaisiin julkisiin tiloihin, kuten kadulle, kirjastoon ja museoihin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään syitä seinättömän toiminnan takana sekä sen määrittämiä rajoja ja mahdollisuuksia markkinointiviestinnässä. Puhutaan myös sitouttamisen tärkeydestä ja sen roolista markkinointiviestinnässä. Kaikkea tätä tietoa käydään läpi taiteilijalähtöisen markkinointiajattelun kautta. Pyrkimys on löytää uusia keinoja paikkasidonnaisten taideteoksien markkinointiin.
Tutkimusmenetelminä käytetään teemahaastatteluja ja benchmarkingia. Kumpaakin näistä menetelmistä käytetään syvällisen tiedon etsimiseen jo aiemmin toteutetun määrällisen kohderyhmätutkimuksen tueksi. Teemahaastatteluiden avulla selvitetään seitsemää eri yhteistyökumppania haastattelemalla, mitkä ovat Checkpoint Helsingin vahvuuksia. Benchmarking keskittyy kolmen muun seinättömän taideorganisaation markkinointiväylien ja -keinojen kartoittamiseen.
Tulokset tukevat isolta osalta määrällistä tukimusta ja syventävät sen tietoja. Checkpoint Helsingin selkeät vahvuudet ovat erilaisissa yhteistöistä ja ajankohtaisissa keskusteluissa. Sitouttamisen työkaluista tärkeimmiksi nousivat Facebook, asiakaspalvelu ja medianäkyvyys. Viitekehyksen ja tutkimustuloksien muodostaman kokonaisuuden pohjalta kehitysehdotuksiksi rakentui projektien tavoitteiden viestittäminen, maksetun näkyvyyden lisääminen Facebookissa, asiakaspalvelun kehittäminen ja organisaation edustaminen erilaisissa tilaisuuksissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään syitä seinättömän toiminnan takana sekä sen määrittämiä rajoja ja mahdollisuuksia markkinointiviestinnässä. Puhutaan myös sitouttamisen tärkeydestä ja sen roolista markkinointiviestinnässä. Kaikkea tätä tietoa käydään läpi taiteilijalähtöisen markkinointiajattelun kautta. Pyrkimys on löytää uusia keinoja paikkasidonnaisten taideteoksien markkinointiin.
Tutkimusmenetelminä käytetään teemahaastatteluja ja benchmarkingia. Kumpaakin näistä menetelmistä käytetään syvällisen tiedon etsimiseen jo aiemmin toteutetun määrällisen kohderyhmätutkimuksen tueksi. Teemahaastatteluiden avulla selvitetään seitsemää eri yhteistyökumppania haastattelemalla, mitkä ovat Checkpoint Helsingin vahvuuksia. Benchmarking keskittyy kolmen muun seinättömän taideorganisaation markkinointiväylien ja -keinojen kartoittamiseen.
Tulokset tukevat isolta osalta määrällistä tukimusta ja syventävät sen tietoja. Checkpoint Helsingin selkeät vahvuudet ovat erilaisissa yhteistöistä ja ajankohtaisissa keskusteluissa. Sitouttamisen työkaluista tärkeimmiksi nousivat Facebook, asiakaspalvelu ja medianäkyvyys. Viitekehyksen ja tutkimustuloksien muodostaman kokonaisuuden pohjalta kehitysehdotuksiksi rakentui projektien tavoitteiden viestittäminen, maksetun näkyvyyden lisääminen Facebookissa, asiakaspalvelun kehittäminen ja organisaation edustaminen erilaisissa tilaisuuksissa.