Transmediakokonaisuuden kehittäminen : Esimerkkitapauksena Ylen peliohjelma FTW
Kokko, Elina (2016)
Kokko, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311728
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutkii transmediallisen kokonaisuuden luomista esimerkkitapauksenaan Yleisradion nuortentoimituksessa toteutettu peliohjelma FTW (For the Win). Työssä esitellään teoreettiset perusasiat transmediakokonaisuuden luomisesta ja peilataan teoriaa toteutettuun projektiin. Tavoitteena työssä on ymmärtää transmediakokonaisuuden luomisen prosessi ja sisällölliset vaatimukset. Opinnäytteen kirjoittaja toimi itse projektissa opiskelijatuottajana.
Projektiin palkattiin neljä Youtubesta tunnettua pelivideoiden tekijää, jotka striimasivat yhdessä pelaamistaan Yle Areenaan kolmena iltana viikossa. Pelistriimien lisäksi konsepti sisälsi artikkeleita pelatuista peleistä yle.fi -sivustolla, kuvasisältöjä ja kilpailuja Instagramissa, peliaiheisia uutisia sekä livestriimien kommentointia Twitterissä, markkinointia Facebookissa ja koosteita ja striimitallenteita Youtubessa.
Pelistriimejä lähetettiin yhdeksän viikkoa peräkkäin maalis-toukokuussa 2015. Ohjelma sai suosiota esimerkiksi Instagramissa ja tilaajia tuli hyvin myös YouTube-kanavalle, mutta itse striimejä seurasi vähemmän katsojia kuin oli odotettu.
Projektia kehitettiin edelleen syksyksi 2015, jolloin peliohjelmaa tehtiin kymmenen viikkoa. Keväällä 2016 projekti on jälleen kuuden viikon ajan aktiivinen, jolloin testataan uusia toimintamalleja. Kevyt tuotantotapa mahdollistaa projektin jatkuvan kehittämisen ja testaamisen.
Täysin puhdas transmediakokonaisuus ei FTW ole, sillä siltä puuttuu transmedialle ominainen tarinoiden syventäminen eri kanavilla. FTW:llä on lähinnä yhdenlaista sisältöä, jota monistetaan usealle alustalle.
Projektin aikana todettiin myös, että tunnettujen henkilöiden palkkaaminen sisällöntuottajaksi ei automaattisesti takaa ohjelman suosiota, sillä fanit eivät seuraa automaattisesti perässä.
Projektiin palkattiin neljä Youtubesta tunnettua pelivideoiden tekijää, jotka striimasivat yhdessä pelaamistaan Yle Areenaan kolmena iltana viikossa. Pelistriimien lisäksi konsepti sisälsi artikkeleita pelatuista peleistä yle.fi -sivustolla, kuvasisältöjä ja kilpailuja Instagramissa, peliaiheisia uutisia sekä livestriimien kommentointia Twitterissä, markkinointia Facebookissa ja koosteita ja striimitallenteita Youtubessa.
Pelistriimejä lähetettiin yhdeksän viikkoa peräkkäin maalis-toukokuussa 2015. Ohjelma sai suosiota esimerkiksi Instagramissa ja tilaajia tuli hyvin myös YouTube-kanavalle, mutta itse striimejä seurasi vähemmän katsojia kuin oli odotettu.
Projektia kehitettiin edelleen syksyksi 2015, jolloin peliohjelmaa tehtiin kymmenen viikkoa. Keväällä 2016 projekti on jälleen kuuden viikon ajan aktiivinen, jolloin testataan uusia toimintamalleja. Kevyt tuotantotapa mahdollistaa projektin jatkuvan kehittämisen ja testaamisen.
Täysin puhdas transmediakokonaisuus ei FTW ole, sillä siltä puuttuu transmedialle ominainen tarinoiden syventäminen eri kanavilla. FTW:llä on lähinnä yhdenlaista sisältöä, jota monistetaan usealle alustalle.
Projektin aikana todettiin myös, että tunnettujen henkilöiden palkkaaminen sisällöntuottajaksi ei automaattisesti takaa ohjelman suosiota, sillä fanit eivät seuraa automaattisesti perässä.