THE RELATIONSHIP BETWEEN BRAND ORIGIN AND BRAND EQUITY : Case Company: Huawei Technologies Co. Ltd
Hu, Zhihao (2016)
Hu, Zhihao
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060411875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060411875
Tiivistelmä
Tärkeänä elementtinä kansainvälistymisprosessissa brändi on oleellisen tärkeä kansainvälisillä markkinoilla toimivalle yritykselle. Brändi on myös tärkeä osa yrityksen aineetonta pääomaa ja sillä on suora vaikutus asiakkaan ostopäätökseen. Täten brändinhallintatiimin on ymmärrettävä miten eri kuluttajaryhmät reagoivat eri brändipääomiin, ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen. Tämän tutkimuksen tarkoitus on tutkia ja vertailla kiinalaisten kuluttajien mielipiteitä brändin alkuperästä brändin arvoon verrattuna muihin kansallisuuksiin. Kansainvälisen kaupan toimijana Huawein brändinäkyvyys on kasvanut viimeisten vuosien aikana, joten Huawei Technologies. Co. Ltd valittiin tutkimuksen kohteeksi. Tässä tutkimuksessa valittiin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä deduktiivisen lähestymistavan vuoksi. Selittävä poikittaistutkimus toteutettiin strukturoidun nettikyselyn avulla. Data-analyysiprosessissa käytettiin kahden otoksen t-testiä ja korrelaatioanalyysiä. Empiirisessä tutkimuksessa testataan neljää hypoteesia siitä, miten brändialkuperä korreloi brändipääoman kanssa. Vaikka vain yksi hypoteesi voidaan hyväksyä, tutkimus osoittaa, että brändimielikuva vaikuttaa bränditietoisuuteen, koettuun laatuun ja brändilojaaliuteen. Johtopäätöksissä ehdotetaan käytännön toimenpiteitä Huawein näkökulmasta. 
