Päivähoidon ja vanhempien yhteistyö pienen lapsen päivähoidon aloitusta tukemassa : Vanhempien kokemuksia päivähoidon aloituskäytännöistä kasvatuskumppanuuden muodostumisen näkökulmasta
Tryyki, Ilona (2016)
Tryyki, Ilona
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612059
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvailla, miten vanhemmat kokivat Kellomäen päiväkodin 1-2-vuotiaiden ryhmässä toimintakautena 2014–2015 käytössä olleet päivähoidon aloituskäytänteet. Aloituskäytäntöjä tarkastelen opinnäytetyössäni kasvatuskumppanuuden muodostumisen näkökulmasta. Opinnäytetyöni käsittelee erityisesti esiin nousseita aloituskäytäntöihin liittyviä kehittämistarpeita.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Sen kohderyhmä koostui vanhemmista, joiden lapsi oli aloittanut päivähoidon Kellomäen päiväkodin 1-2-vuotiaiden ryhmässä toimintakauden 2014–2015 aikana. Tutkimusaineiston keräsin kyselylomakkeella keväällä 2015. Aineistoa täydensin kahden kohderyhmään kuuluneen vanhemman teemahaastattelulla syksyllä 2015. Aineiston analyysissa käytin teemoittelua.
Aineiston kautta esiin nousseet päivähoidon aloituskäytäntöjä koskevat kehittämistarpeet liittyivät käytäntöjen sisältöön ja riittävyyteen. Vanhemmat toivoivat, että olisivat saaneet tutustua paremmin päiväkotiryhmän toimintaan ja päiväkodin tiloihin aloituskäytäntöjen aikana. Myös lapsen tutustuttaminen päivähoitoon ja lapsen huomioiminen työntekijän osalta koettiin liian vähäiseksi. Myös niin sanottua vastuuaikuinen menetelmää olisi toivottu hyödynnettävän päivähoidon aloituksessa tarkoituksenmukaisemmin.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Sen kohderyhmä koostui vanhemmista, joiden lapsi oli aloittanut päivähoidon Kellomäen päiväkodin 1-2-vuotiaiden ryhmässä toimintakauden 2014–2015 aikana. Tutkimusaineiston keräsin kyselylomakkeella keväällä 2015. Aineistoa täydensin kahden kohderyhmään kuuluneen vanhemman teemahaastattelulla syksyllä 2015. Aineiston analyysissa käytin teemoittelua.
Aineiston kautta esiin nousseet päivähoidon aloituskäytäntöjä koskevat kehittämistarpeet liittyivät käytäntöjen sisältöön ja riittävyyteen. Vanhemmat toivoivat, että olisivat saaneet tutustua paremmin päiväkotiryhmän toimintaan ja päiväkodin tiloihin aloituskäytäntöjen aikana. Myös lapsen tutustuttaminen päivähoitoon ja lapsen huomioiminen työntekijän osalta koettiin liian vähäiseksi. Myös niin sanottua vastuuaikuinen menetelmää olisi toivottu hyödynnettävän päivähoidon aloituksessa tarkoituksenmukaisemmin.