Vaatekonsepti kurvikkaille naisille, ideointi ja brändäys - Case: K von W
Vornanen, Katriina (2016)
Vornanen, Katriina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060612091
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, mitä brändi käsitteenä tarkoittaa ja mitkä ovat onnistuneen brändäyksen kulmakivet. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli ideoida luovana projektina K von W - vaatekonsepti sekä sille uniikki kurvikkaiden naisten vaatemallisto. Opinnäytetyö tehtiin omalle yritykselleni, jonka alle aputoiminimi K von W (Katriina von W) on rekisteröity. Opinnäytetyössä yhdistyvät sekä tutkimuksellinen että toiminnallinen osio. Tutkimusosiossa käsitellään brändiä käsitteenä ja tutkitaan kohderyhmäni kurvikkaiden naisten tarpeita vaatetuksen suhteen. Tutkimusaineistoa kerättiin internet-kyselyn avulla ja kirjallisuuteen perehtyen sekä syvennettiin lisäksi kolmella haastattelulla.
Tutkimustietoni liittyen brändäykseen pohjautuu pitkälti haastattelemani innovaatiojohtaja Antti Kiukkaan näkemykseen asiasta. Internet-kysely kurvikkaiden 25-45-vuotiaiden naisten näkemyksistä ja tarpeista pukeutumisen suhteen toimi vahvana pohjana kartoittaessani kohderyhmäni tarpeita. Kyselyn vastauksista sain kattavasti tarpeellista taustatietoa vaatekonseptiani varten. Kyselytutkimuksen tulokset, joista kävi ilmi selkeä tarve konseptille, vahvistivat omaa ajan saatossa kertynyttä tietopohjaani aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyöni toiminnallisen osion päätavoitteena oli ideoida luovana projektina K von W -vaatekonsepti ja ideamalllisto siihen liittyen. Visioinnin tuloksena syntyi runko konseptille sekä mallisto teemalla Moulin Rouge. Kyseinen teema heijastaa hyvin myös konseptin kokonaisvaltaista imagoa, joka on vahva ja naisellinen. Malliston asut henkivät 1900-luvun alun kurvikkaiden naisten kabaree-tunnelmaa tuotuna nykyhetkeen.
Tutkimustietoni liittyen brändäykseen pohjautuu pitkälti haastattelemani innovaatiojohtaja Antti Kiukkaan näkemykseen asiasta. Internet-kysely kurvikkaiden 25-45-vuotiaiden naisten näkemyksistä ja tarpeista pukeutumisen suhteen toimi vahvana pohjana kartoittaessani kohderyhmäni tarpeita. Kyselyn vastauksista sain kattavasti tarpeellista taustatietoa vaatekonseptiani varten. Kyselytutkimuksen tulokset, joista kävi ilmi selkeä tarve konseptille, vahvistivat omaa ajan saatossa kertynyttä tietopohjaani aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyöni toiminnallisen osion päätavoitteena oli ideoida luovana projektina K von W -vaatekonsepti ja ideamalllisto siihen liittyen. Visioinnin tuloksena syntyi runko konseptille sekä mallisto teemalla Moulin Rouge. Kyseinen teema heijastaa hyvin myös konseptin kokonaisvaltaista imagoa, joka on vahva ja naisellinen. Malliston asut henkivät 1900-luvun alun kurvikkaiden naisten kabaree-tunnelmaa tuotuna nykyhetkeen.