Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tietohallinnon rooli liiketoiminnan kehittämisessä : Prosessi, jolla tietohallinto voi auttaa liiketoiminnan kehittämisessä

Tiiperi, Jani (2016)

 
Avaa tiedosto
Tiiperi_Jani_YAMK_opinnaytetyo_theseus.pdf (1007.Kt)
Lataukset: 


Tiiperi, Jani
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812332
Tiivistelmä
Työn aiheena oli tietohallinnon roolin parantaminen liiketoiminnan kehittämises-sä Stora Enson Veitsiluodon tehtailla. Työn tavoitteena oli luoda palvelumuotoi-lun keinoja käyttäen prosessi, jonka avulla tietohallinto voi paremmin osallistua Veitsiluodon tehtaiden liiketoiminnan kehittämiseen.

Opinnäytetyön aineisto kerättiin sekä laadullisin että määrällisin keinoin. Veitsi-luodon tietohallinnolle teetettiin osittain strukturoitu haastattelu, ja muulle henki-löstölle, kuten prosessityöntekijöille ja kunnossapidolle, määrällisen tutkimuksen periaatteita noudattava survey-kysely. Haastatteluilla ja survey-kyselyllä kerätty aineisto analysoitiin ensin erikseen, ja sitten niitä verrattiin keskenään koko-naiskuvan saamiseksi ja luotettavuuden varmistamiseksi. Tietoperusta työlle hankittiin pääosin vieraskielisestä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta.

Työssä käytettiin palvelumuotoilun neliosaista rakennetta, johon kuuluvat tie-donkeruu, synteesi, konseptin luonti ja prototyypin suunnittelu. Työn aineiston keruu kuuluu tiedonkeruuvaiheeseen, analyysi synteesivaiheeseen, prosessin luonnokset konseptivaiheeseen ja pilotoitavan prosessin kehitys prototyypin luontivaiheeseen. Tietohallinnon asiakkaina toimivien Veitsiluodon muiden yksi-köiden henkilöstöt osallistuivat palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti pro-sessin kehittämistyöhön. Henkilöstö oli osana aineiston keruuta vastaamalla haastatteluihin ja survey-kyselyyn. Tämän jälkeen henkilöstö osallistui proses-sin luomiseen antamalla palautetta luoduista prosessin konsepteista ja vaikut-tamalla muun muassa prosessin suoritussyklin kestoon.

Työn tuloksena syntyi pilotoitava prosessimalli, jonka tarkoituksena on löytää uusia innovatiivisia ideoita tuotantoprosessin parantamiseksi tietotekniikan avul-la ja tehostaa toimintaa. Toiminnan tehostamisella on tarkoitus pidemmällä ai-kavälillä edistää Veitsiluotoa liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste