Tietohallinnon rooli liiketoiminnan kehittämisessä : Prosessi, jolla tietohallinto voi auttaa liiketoiminnan kehittämisessä
Tiiperi, Jani (2016)
Tiiperi, Jani
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060812332
Tiivistelmä
Työn aiheena oli tietohallinnon roolin parantaminen liiketoiminnan kehittämises-sä Stora Enson Veitsiluodon tehtailla. Työn tavoitteena oli luoda palvelumuotoi-lun keinoja käyttäen prosessi, jonka avulla tietohallinto voi paremmin osallistua Veitsiluodon tehtaiden liiketoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sekä laadullisin että määrällisin keinoin. Veitsi-luodon tietohallinnolle teetettiin osittain strukturoitu haastattelu, ja muulle henki-löstölle, kuten prosessityöntekijöille ja kunnossapidolle, määrällisen tutkimuksen periaatteita noudattava survey-kysely. Haastatteluilla ja survey-kyselyllä kerätty aineisto analysoitiin ensin erikseen, ja sitten niitä verrattiin keskenään koko-naiskuvan saamiseksi ja luotettavuuden varmistamiseksi. Tietoperusta työlle hankittiin pääosin vieraskielisestä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Työssä käytettiin palvelumuotoilun neliosaista rakennetta, johon kuuluvat tie-donkeruu, synteesi, konseptin luonti ja prototyypin suunnittelu. Työn aineiston keruu kuuluu tiedonkeruuvaiheeseen, analyysi synteesivaiheeseen, prosessin luonnokset konseptivaiheeseen ja pilotoitavan prosessin kehitys prototyypin luontivaiheeseen. Tietohallinnon asiakkaina toimivien Veitsiluodon muiden yksi-köiden henkilöstöt osallistuivat palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti pro-sessin kehittämistyöhön. Henkilöstö oli osana aineiston keruuta vastaamalla haastatteluihin ja survey-kyselyyn. Tämän jälkeen henkilöstö osallistui proses-sin luomiseen antamalla palautetta luoduista prosessin konsepteista ja vaikut-tamalla muun muassa prosessin suoritussyklin kestoon.
Työn tuloksena syntyi pilotoitava prosessimalli, jonka tarkoituksena on löytää uusia innovatiivisia ideoita tuotantoprosessin parantamiseksi tietotekniikan avul-la ja tehostaa toimintaa. Toiminnan tehostamisella on tarkoitus pidemmällä ai-kavälillä edistää Veitsiluotoa liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sekä laadullisin että määrällisin keinoin. Veitsi-luodon tietohallinnolle teetettiin osittain strukturoitu haastattelu, ja muulle henki-löstölle, kuten prosessityöntekijöille ja kunnossapidolle, määrällisen tutkimuksen periaatteita noudattava survey-kysely. Haastatteluilla ja survey-kyselyllä kerätty aineisto analysoitiin ensin erikseen, ja sitten niitä verrattiin keskenään koko-naiskuvan saamiseksi ja luotettavuuden varmistamiseksi. Tietoperusta työlle hankittiin pääosin vieraskielisestä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta.
Työssä käytettiin palvelumuotoilun neliosaista rakennetta, johon kuuluvat tie-donkeruu, synteesi, konseptin luonti ja prototyypin suunnittelu. Työn aineiston keruu kuuluu tiedonkeruuvaiheeseen, analyysi synteesivaiheeseen, prosessin luonnokset konseptivaiheeseen ja pilotoitavan prosessin kehitys prototyypin luontivaiheeseen. Tietohallinnon asiakkaina toimivien Veitsiluodon muiden yksi-köiden henkilöstöt osallistuivat palvelumuotoilun periaatteiden mukaisesti pro-sessin kehittämistyöhön. Henkilöstö oli osana aineiston keruuta vastaamalla haastatteluihin ja survey-kyselyyn. Tämän jälkeen henkilöstö osallistui proses-sin luomiseen antamalla palautetta luoduista prosessin konsepteista ja vaikut-tamalla muun muassa prosessin suoritussyklin kestoon.
Työn tuloksena syntyi pilotoitava prosessimalli, jonka tarkoituksena on löytää uusia innovatiivisia ideoita tuotantoprosessin parantamiseksi tietotekniikan avul-la ja tehostaa toimintaa. Toiminnan tehostamisella on tarkoitus pidemmällä ai-kavälillä edistää Veitsiluotoa liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista.