Kuljetinosuuden modernisointi ja energiatehokkuuden parantaminen
Peltoniemi, Jani (2016)
Peltoniemi, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060712190
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kartoittaa tölkkituotantolinjan yhden kuljetinosuuden nykytilanne ja tähän pohjautuen suunnitella yhteistyössä SEW-Eurodrive Oy:n kanssa uusi, energiatehokkaampi toteutus. Kuljetinosuudella on 19 vaihdemoottoria, joista 12 moottoria ohjataan taajuusmuuttajilla ja 7 moottoria kontaktoreilla. Teoriaosuudessa on perehdytty laitteiden tämän hetken haasteisiin ja pyritty selvittämään, mitä hyötyjä sekä säästöjä käyttöjen modernisoinnilla mahdollisesti saavutettaisiin.
Opinnäytetyö tehtiin Oy Sinebrychoff Ab:n Keravan tehtaalle konesarjalle 420. KS420 on tuotantolinja, joka täyttää ja pakkaa tölkkejä. Tölkistä nautittavien alkoholi- ja virvoitusjuomatuotteiden määrä on viimeisen 10 vuoden aikana noussut merkittävästi. Tämä tarkoittaa linjan olevan tuotannossa viitenä päivänä viikossa, 24 tuntia vuorokaudessa. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että konesarjan jokainen lenkki toimii moitteettomasti eikä ylimääräisiä katkoksia synny laiterikkojen takia.
Työssä vertaillaan kahta eri SEW-Eurodrive Oy:n tarjoamaa toteutusvaihtoehtoa vanhan linjan modernisoimiseksi. Ensimmäinen vaihtoehto on uudenlainen MOVIGEAR-käyttö ja toisessa vaihtoehdossa käsitellään kierukkavaihdemoottoria, jota ohjataan taajuusmuuttajalla eli on vastaavanlainen kuin nykyinen toteutus.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kustannusarviot molemmista toteutuksista sekä laskelmat mahdollisista vuosittaisista sähköenergian säästöistä. Päätös kuljetinosuuden modernisoinnista tuloksiin pohjautuen jää yrityksen vastuulle.
Opinnäytetyö tehtiin Oy Sinebrychoff Ab:n Keravan tehtaalle konesarjalle 420. KS420 on tuotantolinja, joka täyttää ja pakkaa tölkkejä. Tölkistä nautittavien alkoholi- ja virvoitusjuomatuotteiden määrä on viimeisen 10 vuoden aikana noussut merkittävästi. Tämä tarkoittaa linjan olevan tuotannossa viitenä päivänä viikossa, 24 tuntia vuorokaudessa. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että konesarjan jokainen lenkki toimii moitteettomasti eikä ylimääräisiä katkoksia synny laiterikkojen takia.
Työssä vertaillaan kahta eri SEW-Eurodrive Oy:n tarjoamaa toteutusvaihtoehtoa vanhan linjan modernisoimiseksi. Ensimmäinen vaihtoehto on uudenlainen MOVIGEAR-käyttö ja toisessa vaihtoehdossa käsitellään kierukkavaihdemoottoria, jota ohjataan taajuusmuuttajalla eli on vastaavanlainen kuin nykyinen toteutus.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kustannusarviot molemmista toteutuksista sekä laskelmat mahdollisista vuosittaisista sähköenergian säästöistä. Päätös kuljetinosuuden modernisoinnista tuloksiin pohjautuen jää yrityksen vastuulle.