Lastensuojeluyksiköiden ja päiväkotien yhteistyö
Toppila, Katri (2016)
Toppila, Katri
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060912565
Tiivistelmä
Tekijä Katri Toppila Vuosi 2016
Ohjaaja(t) Timo Marttala ja Sari Halttunen
Toimeksiantaja SydänmaanKoti Oy
Työn nimi Lastensuojeluyksiköiden ja päiväkotien yhteistyö
Sivu- ja liitesivumäärä 39 + 2
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastensuojeluyksiköiden ja päiväkotien yhteistyötä työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat edistävät ja mitkä asiat estävät yhteistyötä, sekä millaisia kehittämisen tarpeita yhteistyössä on. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa työntekijöiden kokemuksista ja lisätä tietoista pohdintaa sujuvan yhteistyön merkityksestä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kahta lastensuojeluyksikön työntekijää ja kahta päiväkodin työntekijää. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimusaineiston analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyömuodot ovat laajat ja ne koetaan tärkeiksi sekä suhteellisen toimiviksi. Moniammatillinen yhteistyö nähtiin tärkeänä osana yhteistyötä. Yhteistyötä edistäviksi asioiksi nousivat ammatillinen osaaminen ja dialoginen vuorovaikutus. Yhteistyötä heikentävinä asioina nähtiin ennakkoluulot sekä informaatiokatkokset. Tutkimustulosten perusteella ammatillisen osaamisen lisääminen koettiin kehittämistarpeeksi.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö
Ohjaaja(t) Timo Marttala ja Sari Halttunen
Toimeksiantaja SydänmaanKoti Oy
Työn nimi Lastensuojeluyksiköiden ja päiväkotien yhteistyö
Sivu- ja liitesivumäärä 39 + 2
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastensuojeluyksiköiden ja päiväkotien yhteistyötä työntekijöiden näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat edistävät ja mitkä asiat estävät yhteistyötä, sekä millaisia kehittämisen tarpeita yhteistyössä on. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa työntekijöiden kokemuksista ja lisätä tietoista pohdintaa sujuvan yhteistyön merkityksestä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksessa haastateltiin kahta lastensuojeluyksikön työntekijää ja kahta päiväkodin työntekijää. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimusaineiston analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyömuodot ovat laajat ja ne koetaan tärkeiksi sekä suhteellisen toimiviksi. Moniammatillinen yhteistyö nähtiin tärkeänä osana yhteistyötä. Yhteistyötä edistäviksi asioiksi nousivat ammatillinen osaaminen ja dialoginen vuorovaikutus. Yhteistyötä heikentävinä asioina nähtiin ennakkoluulot sekä informaatiokatkokset. Tutkimustulosten perusteella ammatillisen osaamisen lisääminen koettiin kehittämistarpeeksi.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö